Tävlingen är slut och ytterligare erfarenheter ska tas tillvara. Banan var tuff. Regn, hård vind och kluriga greener. Mjuka fairways gjorde banan lång och missar ut i den blöta ruffen kostade slag. Med det som bakgrund är våra tjejer nöjda resultatmässigt. Sarah Nilsson t8, Frida Kinhult t15 och Sara Kjellker t22. Det är bra!
Utanför SwGT har Marina Hedlund återigen visat att hon gillar Irland genom att komma trea och Sally Fridström t12.

När bagarna blåser omkull vet man att par är ok.
Men huvudsyftet med tävlingen var att skaffa internationell erfarenhet och att lära. Och det har vi verkligen gjort. Tjejerna har agerat otroligt proffsigt, både i motgång och medgång. De har pratat engelska och tagit för sig. De ser ut att trivas på banan och de åker hem med högt självförtroende.
Det är speciellt att tävla utomlands. För att känna sig bekväm i situationen har vi bland annat laddat upp med glosförhör på engelska golford. Hur många hade du själv klarat?

Exempel på lärdomar
• Att vind påverkar både närspel och puttar mer än man tror
• Ta in mer information innan både närspelsslag och puttar, t ex titta från flera håll, kolla grain och vind. Det krävs för att läsa slagen rätt och tjäna den där viktiga sista metern.
• Att hantera jobbiga föräldrar (till andra spelare)
Den sista punkten är tråkig. Tack och lov vanligare utomlands än hemma. Våra tjejer säger att de inte hade fortsatt med golf om de haft så dåliga föräldrar som vissa av de utländska tjejerna har.
Några punkter som kan vara bra även för svenska föräldrar att tänka på, om du vill ha barn som fortsätter spela golf och utvecklas optimalt.
• Sucka inte och gör inte uppgivna gester när spelaren missar. Följden blir att spelaren blir rädd för att missa och söker enkla utvägar. Det är inte snabbaste vägen till utveckling.
• Tänk på ditt kroppsspråk. Titta inte ner i marken, håll inte händerna för ansiktet eller gå omkring som om du inte vet vart du ska ta vägen.
• Alla svenska spelare som nått långt inom golf spelar för sin egen skull. Genom att vara tydlig med att det är ok att inte spela golf visar du att människan är viktigast.
• Som caddie, ta inte besluten åt spelaren. Det skapar långsammare inlärning.
• Efter rundan. Låt spelaren själv berätta om rundan istället för att direkt gå på med ifrågasättanden eller påståenden som ”du borde ha…” eller ”varför gjorde du så?”. Använd istället frågor som kräver resonerande svar eller uppmuntrar alternativa tankar, t ex ”vad tror du hade hänt om du gjort så här…? eller ”om du fick spela om det hålet, hur hade du gjort då?” Det är väldigt stor skillnad på vilka tankar som dyker upp i spelarens huvud beroende av hur frågorna ställs. Och vänta tills spelaren själv vill prata om det. Låt det ta ett par dagar om det behövs.
• Låt spelaren själv lära av misstag. Hjälp spelaren att förstå att misstag är en naturlig del i allt utvecklingsarbete. Målet måste vara att spelaren ska känna sig helt orädd för att misslyckas!
Fredrik Wetterstrand, SwGT Coach Flick Framtid