
Kasper Lund Kirkegaard pratar som bekant om idrottens kommersialisering, och vad golfen kan lära av andra aktörer på den fria marknad som konkurrerar om vanliga människors fritid.Han tar fitnessrörelsen som exempel.
Vi har förvisso hört det förut, men det tål att upprepas.
Enligt Kirkegaard fokuserar fitnessrörelsen mest på de ”dåliga” kunderna, det vill säga den som kommer till gymmet otränad och med noll erfarenhet av denna träningsform. Bloggen är som sagt inte världsbäst på att förstå danska, men att golfen har en annan syn på denna kundgrupp har vi lyckats avkoda.
Vilka golfklubbar fokuserar på den spelare som står och stampar i de övre handicapskikten? Och det är också i dessa skikt vi ser de största avhoppen.
Det visar framförallt golfförbundets egna avhoppastudie.Så pratar man om idrotten och golfen som kommersiell, ja då kan man ana att mycket pengar promenerar bort när höghandicapparen tröttnar för att han eller hon inte blir sedd och inte får hjälp att utvecklas.