Kan moderna hälsocenter något som inte traditionella idrottsföreningar kan?
Det var en fråga som Kasper Lund Kirkegaard fokuserade på i sin presentation på Rådslaget. Svaret var genomgående ”ja”.
Här är några exempel på Kaspers svar på frågan:
– ”Ja, de (moderna hälsocenter) lånar alla de bra idéerna – hela tiden!”
– ”Ja, de tvingas in i en professionalisering.”
– ”Ja, konstant utveckling genom konkurrens, som avgör om det blir succé eller fiasko.”
– ”Ja, de utmanar föreningslivets kvaliteter!”
Här är några utmärkande drag för moderna hälsocenter som enligt Kasper gör att de överlever och växer.
–Uppriktigt intresse för ”alla de dåliga idrottsutövarna”
–Medvetenhet om kundens ”vad får jag för pengarna”-känsla
–Enhetlig och igenkännbar servicenivå
–Rekrytering, kvarhållande och belöning av medarbetare
–Marknadsföring riktad till nya kundgrupper
–Löpande koncept- och produktutveckling
–Nya IT-lösningar som öppnar för nya organiseringsmöjligheter
–Insamling och hantering av data/kunskap
–Kundkännedom – har kundernas adresser och använder denna information
–Löpande kundundersökningar
–Intresserar sig för ”de missnöjda” kunderna
–Strategier för merförsäljning och kundlojalitet
Vad säger ni, är svaret ”ja” även för Sveriges golfklubbar/golfanläggningar?