Titleists GT-drivers blir fyra. Under 2024 lanserades lågspinnsmodellen GT4 för tekniskt skickliga spelare, den justerbara GT3 för spelare med höga svinghastigheter och GT2 som är snäppet mer förlåtande än GT3 och levererar något högre spinntal och har ett mer stabilare driverhuvud.
Nya GT1 placerar sig på den lättspelade utkanten och riktar sig till spelare med låga svinghastitgheter som behöver hjälp med klubbhastighet och bollstart.
Titleist fokuserade på att få fram en driver som skulle hjälpa till med hög bollstart så att den här kategorin spelare kan få ut mesta möjliga slaglängden.
Det har sparats vikt på flera håll, framförallt i kronan. Den vikten har kunnat omplaceras lågt i klubbhuvudet, som ska ge hjälp med just hög bollstart.
GT1 driver, fairwaywoods och hybrider landar i butik 21 februari med en prislapp på 7 500 kronor (driver), 4 499 kronor (FW) och 3 999 kronor (HY).


GT1 Driver
- Ultralätt konstruktion:
GT1-drivern har ett lätt klubbhuvud, lätt skaft och ett lätt grepp för att öka hastigheten och underlätta en hög bollstart för spelare med medelhög svinghastighet. För spelare som föredrar en standarduppsättning finns möjligheten att välja ett tyngre klubbhuvud genom att öka bakvikten till 15 gram genom att lägga på en 6 grams-vikt, tillsammans med standardgrepp och skaft. Standarduppsättningen passar spelare som vill ha hög bollstart och stabilitet samtidigt som de behåller spinn, utan att behöva använda en ultralätt konstruktion. - Seamless Thermoform Crown:
Titleists ingenjörer har gjort stora viktbesparingar med GT1:s Seamless Thermoform Crown, tillverkad av Titleists nya Proprietary Matrix Polymer, ett innovativt material som aldrig tidigare använts i golfklubbor. Det lätta materialet bevarar Titleists klassiska ljud och känsla, samtidigt som det rena utseendet vid adressering bibehålls. - Split Mass Construction:
Den vikt som frigörs från GT1:s krona har omfördelats internt med hjälp av Split Mass Construction, där vikten strategiskt har placerats lågt för att ge högre bollstart och optimera hastighet, spinn och stabilitet. GT1 har den lägsta tyngdpunkten i GT-serien. - Aerodynamisk design:
GT1 har en förbättrad aerodynamisk form med optimerade kurvor på krona och sula samt en lägre profil, vilket gör det enklare att generera högre hastighet. - Speed Ring och Variable Face Thickness (VFT):
En uppgraderad titanförstärkning, kallad Speed Ring, stabiliserar klubbans perimeter och maximerar bollhastigheten vid träffar i sweet spot. GT1:s Variable Face Thickness (VFT)-teknologi, med olika tjocklek på träffytan, säkerställer höga bollhastigheter även vid träffar utanför centrum. - Justerbar bakvikt:
GT1 har en utbytbar bakvikt som möjliggör individuell anpassning av klubbhuvudets vikt.
Fakta GT1 Driver:
- Huvudvolym: 460cc
- Loft: 9°, 10°, 12° (höger och vänster)
- Standardlängd: 45,5” (Herr), 44,5” (Dam), 43,5” (Junior)
- Standard lie: 59,0°
- Standardgrepp: Golf Pride TV 360 Lite Gray Flat Cap
- Viktalternativ: 9-grams platt vikt (nominell) med alternativ: +6, +4, +2, -2, -4, -6
- SureFit Hosel
Standardskaft:
- Fujikura Air Speeder Next Gen 40g (Herr – R2, R, S)
- Fujikura Air Speeder Next Gen 35g (Dam – R3)
- Fujikura Air Speeder Next Gen 35g (Junior/Ungdom)
- Project X Denali Red 50 (Herr – 5.0, 5.5, 6.0)
- Mitsubishi Tensei 1K Blue 55 (Herr – R, S)
Fairwaywoods och hybrider
Titleist lanserar också GT1 fairwaywoods och GT1 hybrider.
Även dessa har ultralätta konstruktioner och vänder sig till samma målgrupp – spelare med låg svinghastighet som önskar hjälp med hastighet, höjd och längd.


GT1 Fairwaywoods
Pris: 4 499 kronor
Loft: 15°, 18°, 21°, 24° (höger och vänster)


GT1 Hybrider
Pris: 3 999 kronor
Loft: 20°, 23°, 26°, 29° (höger och vänster)