Cleveland släpper en ny driver – HiBore XL. Konstruktionen utgår från en beprövad lösning som såg dagens ljus redan 2006. HiBore har mer eller mindre hängt med i alla Cleveland-drivers sedan dess och bygger enkelt förklarat på en hög träffyta, låg topp och låg bakdel. På så vis kan tyngdpunkten förläggas lågt och långt bak i klubbhuvudet, vilket främjar förlåtande egenskaper och ger hög MOI.
I nya ”triangelformade” HiBore XL, som hamnar i butik i början av december, har Cleveland kastat in ursprungsidén i en dator och bett AI att utgå från originalet för att ta fram bästa möjliga form, maximerad hastighet och leverera den mest förlåtande Cleveland-drivern någonsin.
– Med bättre AI-simuleringsmöjligheter har vi kommit fram till insikten att om man vi struntar i den traditionella formen av en driver möjliggörs nya och spännande prestationsmöjligheter. Genom att dra fördel av den unika HiBore-filosofin har vi låst upp nivåer av förlåtande- och distansegenskaper som inte varit möjliga tidigare. Och det finns en viktig skillnad med den nya modellen jämfört med den tidigare. Den nya låter även bra!, säger Joe Miller, europeisk produktchef på Cleveland Golf.
Ja, för träffljudet har varit Cleveland-drivers akilleshäl senaste åren och många har klagat över den höga volymen och det osmickrande, smällande ljudet.
Detta ska Cleveland ha löst genom att förstärka sulan och kronan för minskad vibration och därmed behagligare ljudprofil i träffögonblicket.
AI och vikt i skaftet
Huvudkonstruktionen i Cleveland HiBore XL heter MainFrame XL och är en omarbetad AI-version av den ursprungliga designen. AI ska ha hjälpt Cleveland att skapa en träffyta där olika tjocklekar arbetar för att ge bra resultat vid träffar utanför mitten.
Cleveland tittar också på skaftets uppgift i svingen och har satt en 8 grams motvikt i skaftänden så att det ska kännas lättare att svinga igenom och för en stabilare rörelse.
Två versioner
Cleveland HiBore XL vänder sig till spelare som behöver hjälp med bollhastighet, höjd och förlåtande egenskaper som hjälper till med hastighet och spinn vid sämre bollträffar samt hög MOI som håller emot när bollen träffas långt från mitten. HiBore XL har en viktficka långt bak på undersidan där standardvikten på 12 gram kan bytas ut för att uppnå önskad bollflykt och svingvikt. HiBore XL kan också justeras +/-1,5 grader.
Cleveland HiBore XL Lite är snäppet lättare och erbjuder en mer drawfrämjande lösning med mer vikt i hälen (som hjälper spelaren att stänga klubbhuvudet). Drawfrämjande driverkonstruktioner tenderar att tumma lite på MOI-värdet och de förlåtande egenskaperna. Cleveland menar att det inte är fallet med HiBore XL Lite eftersom den lätta totalvikten i konstruktionen gör det möjligt att koncentrera vikten i hälen utan att förta syftet med MainFrame XL (förlåtande egenskaper).
Nästa år släpper Cleveland också nya fairwaywoods – Cleveland Halo XL Lite – som är en vidareutveckling av Halo XL. I Halo XL Lite är det lättvikt som är grejen för att erbjuda spelare med låg svinghastighet hjälp med klubb- och bollhastighet, höjd och spinn.




Cleveland HiBore XL
- Pris: 4 999 kronor
- Loft: 9°, 10,5°, 12°
- Vänster: Nej
- I butik: 6 december




Cleveland HiBore XL Lite
- Pris: 4 999 kronor
- Loft: 9°, 10,5°, 12°
- Vänster: Bara 10,5°
- I butik: 6 december



Cleveland Halo XL Lite
- Pris: 3 199 kronor
- Loft: 16.5°, 19.5° och 22.5°
- I butik: 22 februari