Aerojet-familjens tre drivers och övriga klubbor finns i butik under första halvan av februari.

Utrustning

Aerodynamiska nyheter från Cobra

Lanserar Aerojet-familjen med tre nya drivermodeller.

Text: Eric Franzén • 2023-01-09 Uppdaterad 2023-01-09

Cobra tar ett design- och konstruktionsmässigt avstamp i fjolårets LTDx-serie när nya driverfamiljen Aerojet introduceras. Som namnet antyder har de tre modellerna begåvats med en utpräglad aerodynamisk design, där lågspinnshuvudet fått en mer kurvad krona vars högsta punkt positionerats så långt från träffytan som möjligt. I de robottester som Cobra hänvisar till uppges Aerojet LS ge 1,5 mph i ökad hastighet på klubbhuvudet jämfört med LTDx LS. Både i sulan och kronan används en modifierad kolfibervariant som är 30 procent tunnare än normal kolfiber för att frigöra vikt, som omfördelats för att sänka huvudenas tyndpunkt. 

Inuti huvudet finns nästa stora nyhet där PWR Bridge-teknologin ger oss en vikt på 13 gram som placerats hängande ovanför sulan i en broliknande struktur. Detta för att ge minskad spinn samt möjliggöra en flexiblare struktur på sulan, i syfte att optimera energiöverföringen.

Aerojet använder också Cobras PWRshell-teknologi som tidigare figurerat i bolagets järn- och hybrider. En designlösning vars inlägg främst medför en ökad bollhastighet över ett större område på träffytan, där den samverkar med de AI-utformade zonerna med varierande tjocklek och form. 

Aerojet-familjen består av tre olika drivermodeller.

Aerojet är utformad för den bredare skaran av spelare som föredrar en mer neutral bollbana, med en viktning som ligger längre bak i huvudet.

Aerojet Max är det mest förlåtande huvudet i serien. Här prioriteras hög MOI och drawfrämjande egenskaper, med vikter som placerats bakåt samt mot hälen. Kommer också i en dammodell med loft på 12 grader.

Aerojet LS är huvudet med mest påtaglig aerodynamisk form. Här vänder man sig mot den något bättre spelaren som sker låg utgångsvinkel och spinn, med en viktning som placerats längre fram i huvudet.  

Samtliga modeller kostar 5 800 kr och dimper ner i butik den 10 februari.

Mycket av teknologin som finns i drivermodellerna används också i de andra klubbor som återfinns i Aerojet-linjen. 

Tittar vi närmare på seriens fairwaywoods samt hybrider framträder aerodynamiskt utformade huvuden med PWR Bridge-viktning samt AI-designad träffyta med understödjande PWR Shell-teknologi. 

Aerojet är den bredare modellen som har en fast vikt placerad bakåt i huvudet, samtidigt som PWR-Bridge-strukturen hamnat något framåt för att främja en hög bollhastighet med låg spinn. 

Aerojet Max har tydligast förlåtande prägel och utformats för att ge påtaglig hjälp med en högre bollbana.

Aerojet LS är lågspinnshuvudet med två vikter placerade längre fram i huvudet.

Aerojet-linjens hybrid är av hjälpande karaktär med en bollbana som har en högre utgångsvinkel. Denna kommer också i en One Length-version.  

Priset landar här på 3 500 kr för fairwaywoods samt 2700 kr för hybriden.

Aerojet-familjens järnmodell är ett distansjärn som vänder sig till spelare som söker hjälp med bolhastighet och höjd. Här är PWR Bridge-vikten innesluten i ett mjukt skummaterial vilket ger en flytande position som möjliggör att den smidda träffytan kan flexa 30 gånger mer än en konventionell konstruktion. Granskas träffytan närmare hittar vi den välbekanta PWR Shell-teknologin samt en AI-designad utformning där 15 punkter optimerats för hjälp med spinn och bollhastighet.

Aerojet-järnen, som också finns tillgängliga i One Length, kostar 8500 kr för 5-PW (6-SW, dam) i stålskaft samt 9 500 kr med grafitskaft.    


Text: Eric Franzén • 2023-01-09
UtrustningCobraDriversFairwaywoodsHybriderJärnUtrustning
Rulla till toppen