TaylorMade lanserar nya SIM2-serien.

Utrustning

TaylorMade SIM2 vill erbjuda samma fart, men mer förlåtande

TaylorMade har försökt behålla snabbheten från förra årets SIM-modeller och dessutom adderat mer förlåtande egenskaper i nästa generation drivers.

Text: Jesper Johansson • 2021-01-19

Under 2020 lanserades TaylorMades SIM-driver. Modellen får nu en uppföljare som, inte helt oväntat, döpts till SIM2. Den här gången har man främst arbetat för att förbättra de egenskaper som redan övertygade i den första generationens modeller.

TaylorMade har arbetat för att utveckla aerodynamiken vid den mest kritiska delen av en golfsving, de där millisekunderna innan själva bollträffen. Dessutom har man skapat en design som höjer de förlåtande egenskaperna, utan att göra avkall på svinghastigheten.
– Förlåtande egenskaper innebär självförtorende. 2020 byggde vi en driver som var aerodynamisk, gav bra bollbanor och en snabb träffyta för längre slag. Genom att öka de förlåtande egenskaperna med SIM2, SIM2 Max och SIM2 Max-D har vi skapat en driver som på riktigt inte försämrats i något avseende. Golfare kan kliva upp på tee och ha friheten som kommer med att svinga med självförtroende varje gång, vetandes att de har en driver som gör allt som kan begäras: förlåtande egenskaper, snabbhet och distans i en vackert framtagen förpackning, säger Tomo Bystedt, TaylorMades senior director of product creation.

Men vad är det TaylorMade har förändrat då?
Enligt TaylorMade tog man ett rejält omtag i designprocessen till årets drivers. Genom att fokusera på material och design upptäckte man en, återigen – enligt TaylorMade, ”hemlig nyckel”. Detta genom att ta fram en ny lösning kallad ”Forged Ring Construction”. Den gjutna aluminiumringen är skapad för att sammanfoga de olika delarna av drivern för att därmed få ut mer hastighet ut i bollen. Utöver denna ring har man också arbetat med att förbättra kronan i kolfiber.  Dessutom är sulan också gjord i kolfiber och träffytan är smidd för att ge maximala hastigheter samtidigt som den är förlåtande.

Till sulans kolfibermaterial har man skapat en helt ny mix som ska vara extra hållbar. I samband med att man gjutit sulan på drivern har man också ökat tjockleken på strategiska punkter för att därmed kunna öka svinghastigheten genom aerodynamiska förbättringar. I och med att sulan också är gjord i ett lättviktsmaterial har TaylorMade omfördelat vikten i klubbhuvudet för att öka de förlåtande egenskaperna än mer. Dessutom har man kunnat frigöra vikt genom att sätta i den justerbara tyngden längst bak på drivern. I och med detta har man kunnat öka MOI-värdet, vridstyvheten, vilket i sin tur leder till en mer förlåtande driver.

De olika modellerna

SIM2

Traditionell driverdesign innebär att man inte kan få allt. Men enligt TaylorMade har man nu skapat en driver som behåller kraften, hastigheten och de förlåtande egenskaperna trots att SIM2 är en lågspinns-modell. Med en tyngre vikt på sulan ökar MOI-värdet samtidigt som vikten längre fram på huvudet är strategiskt placerad för att ge optimala launch-värden med låga spinntal. Detta ska alltså innebära låg spinn och höga förlåtande egenskaper.

Pris: 5 300 kronor
I butik: 19 februari.


SIM2 MAX

Den här modellen har ett ännu störra fokus på förlåtande egenskaper. Med en 24 gram tung wolfram-vikt i sulans bakre delar är MOI-värdet högt. Vikten längre fram är, till skillnad från vanliga SIM2-modellen, placerad för att ge en relativt hög bollbana. Samtidigt ska spinnen vara låg till mellanhög på grund av denna strategiska placering. Något som är till fördel för spelare med lite lägre svinghastighet, då det gör att bollen flyger längre i lägre hastigheter, och dessutom rullar ut när den väl landar.

Pris: 5 300 kronor
I butik: 19 februari.


SIM MAX-D

Modellen är skapad för att stävja slicen. Men när man gör en sådan driver uppstår ett problem: när man väl får en skruv till vänster (för en högerspelare) kan det bli för mycket skruv åt det hållet. Men TaylorMade menar att man tagit fram en modell av som inte ska ge för mycket skruv samtidigt som den hjälper oss som lider av den stora högermissen i tid och otid. Driverhuvudets tyngdpunkt är placerad lågt och mot hälen vilket i sin tur är mer förlåtande och ger högre bollbanor. Detta i kombination med den största träffytan av alla SIM2-drivers skapar en driver som genererar draw enklare, utan att kompromissa.

Pris: 5 300 kronor
I butik: 19 februari


I SIM2-serien ingår också tre olika fairwaywoods, två hybrider och två järnset:
– SIM2 Titanium FW, premiummodell för bättre spelare. Pris: 4 400 kronor.
– SIM2 Max FW, lättspelad för alla spelare. Pris: 3 200 kronor.
– SIM2 Max-D FW, lättspelad för spelare med slicetendens. Pris: 3 200 kronor.

– SIM2 HY, premiummodell med liten huvudvolym för bättre spelare. Pris: 3 000 kronor.
– SIM2 Max HY, större huvudvolym och förlåtande egenskaper för alla spelare. Pris: 2 600 kronor.

– SIM 2 Max, lättspelade järnklubbor med förlåtande egenskaper och längdresurser. Pris: 10 000 kronor, 7j stål.
– SIM2 Max OS, superlättspelade järnklubbor med större huvuden och mer offset än SIM2 Max. Pris: 10 000 kronor, 7j stål.


Text: Jesper Johansson • 2021-01-19
UtrustningDriversTaylorMadeUtrustning
Scroll to Top