Säg hej till Callaways nya driverserie.

Utrustning

Allt om Callaways nya drivers

Maskininlärning tas till nya nivåer. Med Mavrik lovar Callaway både mer längd och kontroll.

Text: Olof Åsgård • 2020-01-14 Uppdaterad 2020-01-14

Vad är nytt i Mavrik?

Mavrik-serien ersätter Rouge-serien som lanserades 2018, medan fjolårets Epic Flash lever vidare i Callaways produktutbud på metalwoodsidan. Gemensam nämnare från Rouge är Callaways numera klassiska Jailbreak-teknologi med två stabiliseringsstavar bakom träffytan som håller samman sula och topp för bibehållen energi i bollträffen. Mer än så bör de två serierna inte jämföras.

Mavrik rider istället vidare på teknologier som introducerades i Epic Flash där artificiell intelligens genom en superdator fick tänka fram den bästa av träffytor.
Hur toppar man det? Jo, Callaway investerade i en ännu bättre dator och gav den också nya arbetsuppgifter. Efter flera veckors tänkande och tusentals virtuella prototyper ansåg datorn att den var klar.
Resultatet? Enligt Callaway, den ännu hetare och tunnare träffytan Flash Face SS20 som var så tunn att det krävdes ett starkare titanmaterial, FS2S. Den nya träffytan ska bidra till att leverera klart högre bollhastigheter än både föregångaren Rouge och Epic Flash enligt Callaway.
Men den flitiga AI-datorn var inte klar. Som en extrauppgift studerade den även insidan av driverhuvudet för att hitta en struktur som återgav det behagligaste ljudet och skönaste träffkänslan utan att tumma på prestandan.

Callaway släpper tre olika Mavrik-drivers, standardmodellen Mavrik samt Mavrik Max och Mavrik Sub Zero.

Vad är skillnaden mellan Mavrik, Mavrik Max och Mavrik Sub Zero?

Mavrik, standardmodellen, har begåvats med en spännande och för Callaway ny form, ”Cyclone Aero Shape”. Likt andra tillverkare såsom Cobra och TaylorMade har Callaway höjt bakänden av klubbhuvudet hos Mavrik. Callaway har samtidigt gjort kronan tunnare och hävdar att den nya formen på huvudet ger hela 68 procent mindre luftmotstånd än Rouge och 61 procent mindre än Epic Flash. Mavrik har olikt Epic Flash dock ingen ställbar vikt i en skena utan har en fixerad femgramsvikt längst bak på sulan.

Nya Mavrik Max, vars motsvarighet hette Draw i Rouge-serien, är Mavrik-seriens mest lättslagna och förlåtande driver. Max delar de flesta teknologier men saknar standarddriverns Cyclone Aero Shape. Istället har Max försetts med möjligheten att göra drivern mer drawfrämjande genom en viktficka bak på sulan och en viktficka i hälen nära träffytan där en 2- och en 14-gramsvikt kan skiftas för önskad inställning.

Sub Zero-modellen genererar lägst spinntal och har ett aningen mindre klubbhuvud, 450 kubikcentimeter jämfört med 460 hos Mavrik och Mavrik Max. Delar i övrigt samma teknologier men har inte heller Mavriks Cyclone Aero Shape. Sub Zero har precis som Max-drivern två flyttbara vikter på två och 14 gram men här sitter den främre fickan rakt bakom träffytan och är till för att justera utgångsvinkel och spinntal, inte att motverka sliceskruv som Mavrik Max.    

Våra första intryck om Callaway Mavrik-serien:

När Rouge-serien lanserades 2018 kändes innovationstänket i jämförelse med 2017 års Epic-serie begränsat. Nu känns det som att Callaway med Mavrik har lagt ner större arbete för att dels förbättra föregångaren Rouge, dels komma med lite mer nya inslag i jämförelse med fjolårets Epic Flash.
Vi har inte haft möjlighet att testslå Mavrik ännu men ser fram emot att göra det snart. Det ska bli väldigt intressant att se om den nya formen på Mavrik-drivern levererar vad Callaway lovar och hur Mavrik-serien differentierar sig från Epic Flash.

Callaways nya fairwaywoods.

Fairwaywoods och hybrider:

Precis som i drivermodellerna har Callaways satsning på att nyttja maskinlärning spelat en stor roll i arbetet med fairwaywoods och hybrider. Här har datorn fått tänka fram olika träffytor beroende på loft. Både fairwaywoods och hybrider har Jailbreak-teknologin och delas upp i tre olika modeller.
Fairwaywoods: Mavrik, standardmodellen som ger högst klubbhastigheter. Sub Zero, mindre huvud än Mavrik och större inställningsmöjligheter för de bättre spelarna att justera bollflykt och spinntal. Och sist Max, störst huvud, drawfrämjande och mest förlåtande av de tre.
Hybrider: Mavrik, standardmodellen. Max, som är snäppet större än Mavrik och mer förlåtande. Och Pro, minst och kompakt i formen men samtidigt mer lik en fairwaywood än en järnklubba med en låg profil och utdragen träffyta. 

Drivers: 

MAVRIK
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga loft: 9°, 10,5°, 12°
Standardskaft: Project X Even Flow Riptide 50/60g, ALDILA Rouge White 130 MSI 60/70/80g och UST Helium 40/50g.
Rekommenderat pris: 5 500 kronor

MAVRIK MAX
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga loft: 9°, 10,5°, 12°
Standardskaft: Project X Even Flow Riptide 50/60g och UST Helium 40/50g.
Rekommenderat pris: 5 500 kronor

MAVRIK SUB ZERO
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga loft: 9°, 10,5°
Standardskaft: Project X Even Flow Riptide 50/60g och ALDILA Rouge White 130 MSI 60/70/80g.
Rekommenderat pris: 5 500 kronor

Fairwaywoods:

MAVRIK
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga modeller: Fw3+, Fw3, Fw4, Fw5, Fw7.
Rekommenderat pris: 3 300 kronor

MAVRIK MAX
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga loft: Fw3+, Fw3, Fw5, Heavenwood, Fw7, Fw9, Fw11.
Rekommenderat pris: 3 300 kronor

MAVRIK SUB ZERO
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga loft: Fw3+, Fw3, Fw4, Fw5.
Rekommenderat pris: 3 300 kronor

Callaways nya Mavrik-hybrid.

Hybrider:

MAVRIK
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga modeller: Hy3, Hy4, Hy5, Hy6.
Rekommenderat pris: 2 600 kronor

MAVRIK MAX
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga modeller: Hy3, Hy4, Hy5, Hy6, Hy7, Hy8.
Rekommenderat pris: 2 600 kronor

MAVRIK PRO
I butik: 
23 januari 2020
Tillgängliga modeller: Hy2, Hy3, Hy4, Hy5.
Rekommenderat pris: 2 600 kronor


Text: Olof Åsgård • 2020-01-14
UtrustningCallawayDriversHybriderUtrustningWoods
Scroll to Top