Sett till färg och form kommer Titleist-lojalister att känna igen många drag hos nya 915-drivern från föregångarna 913 och 910

Utrustning

Titleist 915 D2

Läs vad Svensk Golfs testpanel tycker om Titleists nya driver 915 D2.

Text: Oskar Åsgård • 2015-03-11 Uppdaterad 2019-12-11

SÅ LÄSER DU TESTET

Under rubriken “Svensk Golf säger” sammanfattar vi kort det viktigaste du behöver veta om varje modell. Därefter följer citat från testpanelen. Dessutom bjuder vi på de insikter vi fått om varje modell med hjälp av bollflyktsradarn TrackMan.

LAUNCH. Utgångsvinkeln mellan bollen och marken (horisonten) direkt efter träffen. Ihop med bollhastighet är launchvinkeln en avgörande parameter för hur högt och långt slaget kommer att flyga. Tumregeln är att ju långsammare du svingar, desto högre launchvinkel behöver du för att maximera längden på slaget.

SPINN. När du slår ett golfslag kommer bilen direkt efter träffen att börja rotera bakåt. TrackMan mäter spinntalet, vilket är viktigt att hålla koll på när du provar ut en driver eftersom det påverkar bollflykt och slaglängd. Både du själv, beroende på hur du svingar, och klubbans egenskaper påverkar spinnen. Det finns inget gyllene spinntal för alla spelare, men generellt kämpar spelare som svingar snabbare och/eller slår ner på bollen med för mycket spinn.

PRIS: 3 999 kr.
LOFT: 7,5, 8,5, 9,5, 10,5 och 12.
JUSTERBARHET: Ja: loft (2,25 grader) och lievinkel (2,25 grader).
STANDARDSKAFTLÄNGD: 45/44 tum.
FLER MODELLER: Ja, 915 D3.  

SVENSK GOLF SÄGER: Tack vare en ny fartkanal i sulan, bakom träffytan, ska 915-drivern både ge högre bollhastigheter över en större delav slagytan och något lägre spinn.

SÅ GICK PANELSNACKET: “Den ser lite tråkig ut. Inte så damanpassad designmässigt. Men jag skulle ändå kunna tänka mig att ha den. Den presterar stabila resultat för mig.”

“Ljudet är något mer uppskruvat än tidigare modeller och nu kanske lite för högt för min smak. Men jag tackar inte nej till den kraftfulla bollflykten och fina längden.”

Titleist 915 D2
Active Recoil Channel heter den urgröpning som löper längs sulan i 915-drivern, för att ge högre bollhastigheter och lägre spinn.
Titleist 915 D2

Text: Oskar Åsgård • 2015-03-11
UtrustningDriversTestTitleistUtrustning
Scroll to Top