
ST ANDREWS. Ifjol pekade avgående chefen för R&A, Martin Slumbers, ut AIG Women´s Open publiksiffror som något han anser behöver växa dramatiskt. Årets tävling har dock mycket svaga och nog lite till synes friserade publiksiffror.
Det var cirka 30 000 åskådare på Muirfield 2022, siffran ökades till 50 000 åskådare i fjolårets tävling på Walton Heath utanför London. För den här veckan, måndag till söndag pratas det om 55 000 åskådare i golfens hemstad. Då får nog R&A räkna in de som sitter på The Dunvegan eller alla andra pubar i närheten.
Martin Slumbers pratade då om publiksiffror på 250 000 som målsättning framöver.
När han inför den här tävlingen på Old Course berättade att damernas major ska spelas på samma banor som herrarnas The Open – med ett undantag – nämligen London, så finns det anledningar till det. AIG som sponsor kräver att kunna bjuda in sina gäster samt att man vill ha större uppmärksamhet kring tävlingen. London är ju förstås ett betydligt större upptagningsområde, inte minst för att locka unga kvinnor och ungdomar, som Slumbers sagt är en klar målgrupp för den här tävlingen.
Att lägga AIG Women´s Open på Old Course i St Andrews för tredje gången är givetvis prestigemässigt korrekt och en signal om att damernas tävling ska ha hög status. Men publikmässigt är det glest och läktana är inte ens fyllda till hälften. Anledningarna är flera, dels är det inte enkelt att ta sig till St Andrews, eller hitta boende nära. Det är heller inte helt kul att behöva gå eller sitta i sex timmar för att följa sina favoriter.
Men den stora anledningen är att det spelats för många golftävlingar på kort tid i Skottland. Vilket känns som ett tankehack i planeringen. Sedan i början av juli, dvs på sju veckor har det spelats fem stora tävlingar i Skottland.
Det finns ju givetvis en mättnad och en gräns för hur mycket pengar och tid golfintresserade kan lägga under en så begränsad tid. Nästa säsong är det bara två tävlingar på skotsk mark, de egna mästerskapen för herr och dam.
”Jag skulle älska att den här tävlingen har 250 000 åskådare. Det är den värd och det är damgolfen värd. Jag kanske siktar högt men vi måste ha större åskådarmängd. Det är den enskilt största möjligheten för att göra damgolfens flaggskepp finansiellt hållbar, samt intressant för media och för rättighetsintäkter, sade Martin Slumbers då.
Han har förstås rätt och det görs ju en hel del sköna insatser för den publik som nu ändå är här. En riktigt kul satsning är svensk. Toptracer, ni vet den där linjen som följer bollflykt och mäter speed på spelarna i tv, är här och filmar bland annat på rangen och lägger på stora skärmar ut hur spelarna slår bollen. Kul sak att följa. Man kan också följa utslaget på första tee med den tekniken. För det har Martin Slumbers lånat ut sin balkong i klubbhuset. R&A är ändå en pigg klubb för sin ålder.

– Superhäftigt att det här partnerskapet med R&A öppnar möjligheter för oss att ytterligare förhöja tittarupplevelsen. Just första tee på Old Course är ju lite knölig
att ”spåra” eftersom det är så trångt med utrymme bakom, men från Martin Slumbers balkong blev utsikten alldeles lysande. Vi tackar honom för gästvänligheten, säger Oskar Åsgård, Senior Manager på Toptracer.
En som gillade att testa tekniken på rangen, var Louise Rydqvist.
– Verkligen kul grej, så coolt att kunna följa sina egna slag och mäta allt. Dessutom var det ju kul för åskådarna att följa.