Händelsen på 13:e hålet gjorde att Nelly Korda och Ally Ewing kunde hålla undan och ta en viktig poäng på eftermiddagen // Foto: Getty Images

Solheim Cup

Märklig regelincident fällde Sagström

"Känner inombords att jag inte gjorde något fel" säger Madelene Sagström.

Text: Martin Strömberg • 2021-09-05

Första dagen av Solheim Cup var länge befriad från regelincidenter.

Men när Madelene Sagström och Nanna Koerstz Madsens match mot världsettan Nelly Korda och Ally Ewing kom till det 13:e hålet hände någonting som måste betraktas som ganska ovanligt.

Korda slog sin eagleputt bra men den lade sig precis intill kanten av hålet. Sagström tog upp bollen och skänkte den till Korda och alla trodde att hålet därmed var delat på birdie.

Men en domare som följde matchen valde att tillämpa regel 13.3b eftersom hon ansåg att Kordas boll hängde på kanten och att Sagström inte hade rätt att plocka upp den innan tio sekunder hade gått. Sagström tog upp den efter sju.

– Jag skulle aldrig plocka upp en boll som hade chansen att gå i och jag håller inte med om att den kunnat gå i. Men jag följde inte regeln om tio sekunder och regler är regler. Även om jag känner inombords att jag inte gjorde något fel så känns det som att jag svek laget, sa Sagström efter matchen.

Korda och Ewing höll undan till seger med 1/0 men också amerikanskorna tyckte att händelsen var svår och obehaglig.

– Värsta sättet att vinna ett hål på och vi hade ingenting att säga till om, vi bara fick ett besked på tee innan nästa hål. Vi kallade inte på någon domare och jag hoppas verkligen inte att någon tycker att vi varit osportsliga. Jag hann aldrig se om bollen hade någon chans att gå i så jag kan inte uttala mig om det, sa Nelly Korda efteråt.

Stämningen i matchen förändrades efter incidenten på det 13:e hålet och Sagström intygade efteråt att hon blev påverkad av beslutet.

– Ja, det blev lite märklig stämning efteråt. Vi hade en trevlig match i 14 hål men vi pratade inte så mycket sista hålen, tackade inte ens för matchen efteråt, sa Sagström.

Sagström fick stöd av Europas kapten, Catriona Matthew, efter händelsen.

– Madelene hade ingen tanke på att den bollen skulle kunna gå i och hon gjorde inget fel. Jag tror ärligt talat inte att Nelly eller Ally trodde att bollen kunnat gå i heller, det var ingen reaktion när hon lyfte upp bollen och gav dem den. Madelene har inte gjort något fel men beslutet är korrekt enligt reglerna och vi bestrider inte det men hon har absolut inget att må dåligt över, sa Matthew.

Sagström får dock möjlighet till en snabb revansch och förtroende från kaptenen då hon spelar i första bollen på söndagsmorgonens foursome tillsammans med engelskan Georgia Hall. De möter amerikanskorna Danielle Kang och Austin Ernst.

Ledartavla Solheim Cup

ÅSGÅRD: “Ett uselt domslut, som lär straffa amerikanskorna”


Text: Martin Strömberg • 2021-09-05
TournyttAlly EwingMadelene SagströmNanna Koerstz MadsenNelly KordaSolheim CupTournytt
Scroll to Top