Segundo Olivia Pinto lär inte ha varit helt nöjd på sin caddie under torsdagen... Foto: USGA

US Amateur

Inhyrd caddie fick spelare diskad – vidrörde sanden

Om du någon gång hamnar i en match med caddie måste du se till att han eller hon följer reglerna. Det fick argentinaren Segundo Olivia Pinto lära sig den hårda vägen...

Jesper Johansson • 2020-08-14

Vissa minnen får oss att skrika ut i ångest (eller är det bara jag..?). Det där minnet som du skäms så mycket över att du får panik. Kanske känner du igen det?

Under torsdagskvällen misstänker jag att ett sådant minne skapades på Bandon Dunes, när sextondelsfinalerna i US Amateur skulle avgöras.

Matchen mellan Segundo Olivia Pinto och Tyler Strafaci avgjordes nämligen på det sista hålet. Det var lika mellan de båda spelarna inför avgörandet Olivia Pinto slog sin boll ned i den högra greenbunkern. Han skulle då slå sitt fjärde slag, men innan dess böjde sig hans lokala caddie ner och kände på sanden.

Enligt regel 12.2b får inte en spelare känna på sanden i bunkern med flit, oavsett om det är med en hand, kratta eller något annat objekt – om målet är att känna hur sanden känns inför nästa slag.

Nu var det ju inte Olivia Pinto som kände på sanden. Men enligt regel 10.3c är en spelare ansvarig för sin caddies handlingar och därför straffades han av misstaget caddien gjorde.

Hade det inte varit match hade Olivia Pinto fått två slags plikt. Men eftersom det är slutspel i US Amateur förlorade han hålet, som också råkade vara det sista för matchen.

Tyler Strafaci stod hukad på green för att läsa en putt när han i periferin såg Olivia Pintos caddie vidröra sanden. Han själv var inte helt säker men hans far, och caddie för veckan, var helt övertygad. På Golf Channels bilder kan man också se att så var fallet.
– Jag mår så dåligt för hans skull. Det här var en av de bästa matcherna jag någonsin spelat, det gick fram och tillbaka hela vägen, sa Strafaci efter ronden.

Argentinska Olivia Pinto sa efter ronden att han själv inte hade sett vad hans inhyrde caddie gjort – då han var fokuserad på sitt fjärde slag på hålet.
– Så fort jag kom dit frågade en domare min caddie vad som hade hänt. Jag är fullständigt chockad. Jag försökte bara slå slaget, göra en up-and-down och vinna matchen. Men tydligen vidrörde han sanden eller något. Det är plikt, det är ett hål i matchspel, så därför avslutades matchen här, sa Olivia Pinto efter scenen som utspelade sig på det avslutande hålet.

Olivia Pinto lär inte glömma vad som hände på det avslutande hålet. Känslan är också att hand inhyrde caddie kommer ha svårt att glömma händelsen. Om inte annat lär den komma över honom när han som minst behöver den… Aj.

Scroll to Top