5de4110e5375e

Tournytt

“Att vi är unga är bara till vår fördel”

Nya tider. Sofia Pettersson, 26, och Frida Bräster, 21, är spindlarna i nätet bakom årets heta schema på Swedish Golf Tour.

Text: Henrik Lenngren • 2018-04-17 Uppdaterad 2019-12-12

Nordeas teeskyltar är borttagna, Telias flaggvimplar har slutat vaja på arrangörsklubbarnas parkeringar och SAS är inte längre förknippat med svensk proffsgolf. Vår egen huvudtour saknar titelsponsor – men knappast visioner. Med två nyrekryterade, hungriga projektledare i spetsen ska Swedish Golf Tour få en renässans inte bara bland investeringshungriga företag utan också bland den passionerade massan som inte upptäckt att golfens allsvenska faktiskt kanske avgörs på grannklubben.
“Det är dags att se på touren med nya ögon”, säger Frida Bräster. 

– Men oj…
Med ena foten i dörrglipan, på väg ut mot en fotografering i östgötsk februarisnö, tar Sofia Pettersson en titt på sin mobilskärm. Hon dubbelkollar snabbt en gång till, mest för att försäkra sig om att hon läst rätt. Sedan nickar hon energiskt och förklarar:
– Frida… finalen är klar på Barsebäck!
– Skojar du? Det är ju så bra nyheter, vilken superbonus, säger Frida Bräster.

Som hyfsat nytillträdda projektledare för Swedish Golf Tour har nyheten sprängstoff. Det korta och koncisa SMS:et från deras chef Håkan Stålbro, som avslutats med ett tumme upp-tecken, förkunnar att herrarnas touravslutning i år kommer att ske på klassisk svensk golfmark.
– Det är knappt så att man vågar tro på det, säger Frida Bräster.

Foto: Peter Holgersson
Sofia Pettersson.

Reaktionen är fullt förståelig, med tanke på att hon sedan halvåret tillbaka ansvarar för att just herrtourens kvalitetsstämpel ska höjas ytterligare.
– Proffstouren i sig är etablerad bland golfare, men varumärket kan fortfarande bli mycket starkare. Vi har 500 000 golfare där ute, så potentialen är stor om vi bara lyckas nå de yttre kretsarna också. En final på Barsebäck är ett sätt att nå ut ytterligare, säger Frida Bräster.

SOFIA PETTERSSON

Ålder: 26 år.
Bor: Radhus i Sollentuna.
Familj: Sambo, mamma, pappa, lillasyster.
På tallriken: En riktigt god frukost.
I glaset: Coca-Cola Zero.
På Spotify: Country.
På tv:n: Vinterstudion.
I bokhyllan: Deckare.
Hcp: 3,1.
Favoritbana i Sverige: Täby GK.
Favoritbana i utlandet: Red Sky Golf Club, Colorado, USA.
Otippad pryl i bagen: En nagelsax.

TILLSAMMANS MED SOFIA Pettersson, som är projektledare för damtouren, har hon sedan i höstas – då SGF tog över driften av Swedish Golf Tour (som av vissa fortfarande förknippas med Telia Tour, SAS Masters eller Nordea Tour trots att sponsorerna inte längre finns kvar) – arbetat stenhårt för att pussla ihop ett så bra tourschema som möjligt för säsongen. En delikat uppgift med tanke på att de bara fick ungefär tre månader på sig att fylla schemat.
– Normalt börjar man sätta nästa års tävlingsschema under pågående säsong, så det var inte helt optimalt att dra igång i oktober. Vissa klubbar har redan helgerna uppbokade med företagsgolf och annat, säger Frida Bräster.

 Sofia Pettersson nickar instämmande.
– Det tar oftast inte tre dagar för en tänkbar arrangörsklubb att bestämma sig för om de vill satsa på en tourtävling. Det är många frågor som ska lyftas inför en styrelse. Dessutom är den ekonomiska biten helt annorlunda i jämförelse med för tio år sen. Då ville alla synas kring golfen. Samtidigt har vi varit väldigt ambitiösa och tävlingsinriktade. Känslan har varit: nu jäklar ska vi få till ett bra schema.

Och nog har “allt flängande på motorvägar runt om i landet” gett resultat. Herrarna kan i år se fram emot 16 tävlingar (att jämföra med elva ifjol) och damerna har tolv tävlingar i almanackan (att jämföra med nio förra året).
– Vi har lagt mycket tid och energi på att föra diskussioner med spelarråden. De är positiva till det nytag som sker. Det är dags att se på touren med nya ögon, säger Bräster.

Foto: Peter Holgersson
Frida Bräster.

ATT TVÅ UNGA personer, 21 respektive 26 år gamla, råddar en så pass stor apparat har redan skapat viss uppmärksamhet i Golfsverige.
Huvudpersonerna tar själva det hela med ro.
– Att vi är unga är bara till vår fördel. Jag tror att många uppskattar att vi kommer in med ett nytt tänk och ny energi. Vi uppfattas nog som lite modernare, säger Petterson.

Bland annat ska de, med sociala medier som redskap, hjälpa spelarna att synas på andra plattformar än enbart på golfbanan.
– Vi har redan gjort större kampanjer på Instagram och Facebook, och ser tydligt att folk är intresserade av att följa vad som händer på touren. Men framför allt ska vi låta spelarna, en i taget, få tillgång till och sköta vårt officiella konto. Många hobbygolfare tycker att det är kul att komma “behind the scenes”. Proffsspelarna på Swedish Golf Tour lever trots allt i en annan slags vardag, där man inte går till kontoret på morgonen, säger Sofia Pettersson.
– Det gäller för oss att bygga tourens varumärke på alla sätt som går. PGA, ET, LPGA och LET jobbar redan på samma sätt med sociala medier. Vår förhoppning är att folk ska inse att de kan komma ut till tävlingsbanorna och följa våra bästa golfare på plats. Vi är golfens allsvenska, inflikar Bräster.

FRIDA BRÄSTER

Ålder: 21 år.
Bor: Lägenhet i Danderyd.
Familj: Mamma, pappa, lillebror.
På tallriken: Tacos, alternativt kött med sallad.
I glaset: Ramlösa citrus.
På Spotify: Discover Weekly.
På tv:n: Suits och White Collar.
I bokhyllan: Romaner, deckare och psykologiböcker.
Hcp: 9,4.
Favoritbana i Sverige: Lyckorna GK.
Favoritbana i utlandet: Troia Golf, Portugal.
Otippad pryl i bagen: Mobilladdare.

För egen del har hon lirat golf sedan sex års ålder, sommarjobbat på Nordea Tour och varit TD i juniortävlingar – men aldrig satsat helhjärtat på sitt eget spel. Inte heller Sofia Pettersson har närt några proffsdrömmar, även om hon kombinerat golfspel med college i USA och varit nere på hcp 1.
– Nuförtiden vill jag inte tävla själv, däremot jobbar jag gärna med och kring tävlingar. Det är ett utmanande men sjukt roligt uppdrag.

HÖSTEN OCH VINTERN har varit intensiva för de båda projektledarna som prioriterat att odla en tätare kontakt med spelarna.
– Vi ser det som en självklarhet att lära känna spelarna för att ta reda på vad de vill ha ut av touren. Det är tydligt att damerna vill ha fler tävlingstillfällen. Det funkar inte att satsa om man bara har ett fåtal tävlingar att spela varje säsong, säger Sofia Pettersson.
– Utmaningen är antalet deltagare, att tourtävlingarna de senaste åren inte ens lyckats fylla alla startplatser. Det har vi försökt lösa genom att schemalägga så många tävlingar som möjligt på sommaren, och samtidigt tagit hänsyn till speldatum för tourerna i Europa och olika juniortävlingar. Dessutom är collegetjejerna hemma på somrarna.

Höjdpunkter på damtourens almanacka är exempelvis Anna Nordqvist Västerås Open by Smart Provider (ingår i LETAS, undertouren till LET) och Brygghuset Skaftö Open.
– I fjol fanns nio svenskor med i LPGA-kvalet. Det visar att Swedish Golf Tour är en bra språngbräda vidare, att många faktiskt tar steget vidare härifrån. Det vill vi uppmuntra.

Även på herrsidan ser schemat intressant ut, med Pärnu Bay Golf Links Challenge som ett av flera dragplåster. Till tävlingen i Estland har Swedish Golf Tour arbetat in Tallink Silja Line som partner.

Dessutom har Åhus KGK Pro Am 2018 stor attraktionskraft, inte minst tack vare 650 000 kronor i prispotten.
– En hög prissumma ska såklart inte underskattas, spelarna vill ju tjäna pengar och inte gå back om de spelat bra över en säsong. Men vårt huvudfokus är att skapa tävlingstillfällen. Vi måste vara realistiska, vi vet ingen annan individuell idrott som ger samma förutsättningar för proffs som ska ta första steget mot nästa nivå. Det är inget man bör ta för givet, säger Frida Bräster.

Så spelas SGT 2018

Du tror inte heller att det faktum att touren saknar titelsponsor har någon större påverkansfaktor?
– Nej, det stämmer, det påverkar mindre än man kan tro. Ett stort sponsorskap ger visserligen intäkter men kräver också mer aktivering som tar resurser. I och med att vi inte har någon titelsponsor med exklusivitet inom en viss bransch begränsar vi inte heller vilka företag arrangörsklubbarna kan samarbeta med. Fokus är att arbeta med partners som skapar mervärden för touren och vi har flera spännande varumärken ombord inför säsongen. Tävlingen i Estland är ett exempel som blivit verklighet med hjälp av samarbetet med Tallink Silja Line.

Pärnu Bay får SGT-tävling

Men hade ni inte hellre haft en stark huvudsponsor än att inte ha det?
– Självklart vill vi hitta en huvudsponsor, men är just nu ute efter fler samarbeten som hjälper oss att utveckla touren. Samarbeten som gör att vi kan satsa på att skapa mervärden på touren, exempelvis livesändningar och finalspel. De företag som vi tidigare sett lägga mycket pengar på golf och annan idrott sponsrar inte längre på samma sätt som tidigare. För tio år sedan ville alla synas i samband med idrott men vi befinner oss i ett helt annat klimat idag där de hellre satsar på välgörenhet, utbildning och CSR. Det gör att vi behöver tänka ut nya sätt att skapa partnerskap, bland annat med företag som inte tidigare kopplats med golf och ser ett värde i att etablera sig där.

Hur skulle ni brodera framtidsvisionen? Hur ser tourerna ut om fem år?
– Då har vi ett ännu starkare varumärke. Tävlingarna håller en ännu högre nivå på arrangemangen dit publiken flödar. Damtouren är tillbaka med fulla startfält och är ett självklart val för våra svenska spelare. Och vi ser nuvarande spelare med i toppen på världstourerna!


Text: Henrik Lenngren • 2018-04-17
TournyttSwedish Golf TourTournytt
Scroll to Top