5de54a1054552

Sagan om succébollen

Vid lanseringen anade få vilken framgång Titleists Pro V1-boll skulle bli. Nu släpps den åttonde upplagan av bollen – 15 år och 50 miljoner dussin senare är den fortsatt nummer ett.

Text: Oskar Åsgård • 2015-02-11 Uppdaterad 2015-02-11

Siffror

1935
Acushnet, bolaget som grundade varumärket Titleist, tillverkar sina första golfbollar.

120
Så många individuella kontroller genomförs av ett parti Pro V1x-bollar för att försäkra sig om kvaliteten.

78
Så många miljoner bollar tillverkas årligen i den 17 652 kvadratmeter stora Titleist Ball Plant III – en av fyra fabriker som tillverkar Titleist & Pinnacle-bollar. Just Ball Plant III tillverkar nästan enbart Pro V1 och Pro V1x.

Pro V1-utmanare 2015

Här är tre modeller som kommer försöka hota Titleist Pro V1 i år.

Callaway Chrome Soft
Pris: 369 kr
En väldigt mjuk kärna med låg (65) kompression ska tillsammans med skalet ge låg spinn på långa slag och särskilt mjuk känsla. Dessutom med en jämförelsevis låg prislapp.

Srixon Z-Star/Z-Star XV
Pris: 499 kr
Ny dimpledesign och ett mjukare skal ska ge högre utgångsvinkel, mindre spinn, flackare landningsvinkel ochmjukare känsla.

Nike RZN Black/Platinum
Pris: 549 kr
En tydligt märkbar skillnad mot sin föregångare är det mjukare skalet, som gör att den låter mindre ”klickigt” i träffen, och mer vikt placerad i perimetern ska ge en stabilare flykt.

När du för första gången i år kliver in genom dörren till din lokala golfbutik kommer du att mötas av Titleist Pro V1-bollar i något uppfräschade förpackningar. Inuti ligger den åttonde upplagan av Pro V1-bollen – en framgångssaga med få motstycken i golfhistorien.

Tourproffsen fick se och känna på bollen för första gången i oktober 2000, under PGA Tour-tävlingen i Las Vegas. Då valde 47 spelare att sätta Pro V1:an i spel och det dröjde inte länge innan bollen var förstahandsvalet för majoriteten av spelarna på PGA Tour.

Till konkurrenternas förtret har den trenden hållit i sig – bara under 2014 vanns 172 titlar på världens 14 största proffstourer med Pro V1-bollar, mer än tre gånger så många som närmsta konkurrent.

Lanseringen av Pro V1 – en boll med en stor solid gummikärna, ett hårt mantellager och ett tunt mjukt uretanskal – var en dödsstöt för den tidigare dominerande bollen bland proffs och duktiga amatörer, den lindade bollen med vätskefylld kärna och balataskal. Med Pro V1, och konkurrenternas efterföljande bollar med liknande konstruktion, kunde spelare slå bollen högre utan att den påverkades lika mycket av vinden som lindade balatabollar, och på wedgeslag spann bollen mer och snabbare vilket gav bättre kontroll. Framförallt flög den längre och mycket mer stabilt än tidigare, då skillnaden mellan en ”bra” och en ”dålig” boll ur samma paket kunde vara betydande.

Bild 1117985
Innan varje Pro V1-boll packas ner i lådan röntgas de för att upptäcka eventuella ojämnheter.

Unikt med Pro V1 är att det både har varit den mest populära och oftast också dyraste golfbollen i butikerna sedan lanseringen för allmänheten i december 2000. Totalt har Titleist sålt ��ver 50 miljoner dussin Pro V1 och Pro V1x-bollar som genererat intäkter på minst åtta miljarder kronor enbart på de modellerna, enligt Wall Street Journal.

Inte undra på att konkurrenterna är hungrigare än någonsin på att sno marknadsandelar av Titleist.

De nya modellerna av Pro V1 och Pro V1x har tillverkats med ett nytt ”thermoset”-uretanskal, som ska ge något mjukare känsla, mer spinn på närspelsslag men med bibehållen längd och flykt som hos 2013 årsmodeller. Pro V1 är mjukare och ger vid driverslag något mer spinn, en mer penetrerande flykt och flackare landningsvinkel med mer rull än Pro V1x, som spinner mindre och har en högre utgångsvinkel vilket ger förutsättningar för längre carrylängd.

”Genombrottet vi gjorde avseende hållbarhet i 2013 års modeller öppnade dörren för oss när det gäller att experimentera med skalet. Vår uretan är så elastisk att vi kunde förbättra känslan och bibehålla motstånd mot nötning”, säger Bill Morgan, ingenjören bakom den ursprungliga Pro V1-bollen.

Varför sänker ni priset från 579 till 499 kronor per dussin 2015?
– Vi har sett över våra rekommenderade säljpriser över alla marknader med målsättningen att framöver ha så likvärdiga priser som möjligt i alla länder, framför allt i Europa, säger Johan Janssen, nordisk säljchef för Titleist.


Text: Oskar Åsgård • 2015-02-11
SpelaBollarTitleistUtrustning
Rulla till toppen