Skandia har sedan 1997 varit huvudsponsor för Svenska Golfförbundets juniorverksamhet. Nu har avtalet förlängts mellan bank- och försäkringsbolaget och Svenska Golfförbundet.
– Vi är stolta över vårt långa samarbete med SGF som nu går in på sitt tjugonde år. Vi har varit med och byggt svensk juniorgolf och är såklart väldigt glada över de golfframgångar som några av våra gamla Skandia Junior-spelare åstadkommit med Stenson i spetsen, säger Maln Pellborn, chef för varumärke och marknad på Skandia, i ett pressmeddelande.
Det är många av de svenska golfstjärnorna som gått igenom de olika stegen i ungdomsgolfen. Henrik Stenson, Annika Sörenstam och de nya stjärnskotten Madelene Sagström samt Julia Engström har alla gjort det.
”Väldigt roligt att vi kan fortsätta”
Skandia Tour är en del av den svenska juniorgolfen som stöttas av samarbetspartnern. Det är en säsongslång tour på olika nivåer för 13–21-åringar. Det och mycket med är en del av samarbetet. Nu hoppas Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet, att det fortsätter på samma sätt:
– Det är såklart väldigt roligt att vi kan fortsätta en av de längsta partnerrelationerna som finns inom svensk idrott. Samarbetet har hela tiden utvecklats och handlar numera i stort om ”idrott hela livet”, ett perspektiv som Skandia och SGF har stor samsyn om.
”Det här var en bra julklapp”
Avtalet gäller i 1+2 år. Hur mycket avtalet är värt vill inte Anders Dalered, marknadschef på SGF, gå ut med. Men han menar att Skandia bär ett helt verksamhetsområde.
– Det är jätteviktigt att vi har en så bra partner som Skandia. De är en bärare av vår junorgolf och det är viktigt att ha en partner som också aktiverar sig och driver det här vidare. Vi vill båda lyfta golfen ihop, säger han.
– Det här var en bra julklapp.