Vår artikel härom veckan om kinesiskan Shanshan Feng och ”putten som hålade ut sig själv” (tack vare vinden) har väckt en del frågor bland våra läsare.
Signaturen Anders E frågade:
Hur bedömdes det – uthålad på föregående slag?
Svar: Ja.
Men resten av Anders fråga är mer komplicerad:
För de som spelar i mycket vind är det inte helt ovanligt om puttern adresseras direkt i lovart om bollen att turbulensen bakom putterhuvudet får bollen i rullning – d v s det är adresseringen som orsakar att bollen kommer i rullning.
Först, här är ”putten”:
Golf in the wind can be extremely difficult and frustrating… except when this happens. @SwingingSkirts LPGAhttps://t.co/Grq2KztqVX
— Golf Channel (@GolfChannel) April 25, 2016
Förbundsdomaren och Svensk Golfs regelredaktör Christina Rodman reder ut begreppen:
– Till och med den 31 december 2015 fick spelaren alltid 1 slags plikt om bollen rörde sig efter att han adresserat den, om det inte var uppenbart att det var något annat än spelaren som orsakat rörelse (en kraftig vindpust, en annan boll som kom farande etc, däremot inte om bollen bara rullade iväg på grund av lutningen på green).
Men den regeln (18-2b) är nu borttagen.
– Nu finns bara regel 18-2 som säger att spelaren i alla lägen (adresserad boll eller inte) endast får plikt om det anses att det var spelaren som orsakade att bollen flyttade på sig.
– När vinden kan vara inblandad blir det många gånger svårt att avgöra anledningen till att bollen rörde sig efter adressering. Därför går det inte att ge ett direkt svar på om det är vinden vid bollen eller spelaren som orsakat rörelsen.
R&A har anslagit ett nytt decision (18-2/0,5) som beskriver olika händelser och påföljder. Bland annat skriver man att när spelaren, under en mycket blåsig dag, adresserar bollen på green och den en kort stund därefter rör sig i vindriktningen anses vinden ha orsakat rörelsen.
– Underförstått är att om bollen rör sig omedelbart eller efter en kort stund åt något annat håll än vindriktningen är sannolikheten större att spelaren anses ha orsakat rörelsen.
Och för att svara på hur det var i fallet med kinesiska Shanshan Feng:
– Bedömningen måste ha gjorts av en domare, direkt eller senare, att det var vinden och inte hon som orsakade att bollen rullade i hål och därmed har hon hålat ut på föregående slag.
– Annars skulle hon ha varit diskvalificerad för att ha slagit ut på nästa hål utan att ha hålat ut.