Hoppa till innehåll

Regler: Lita inte alltid på dina motståndare!

Christina Rodman är Svensk Golfs regelredaktör. Här svarar hon på en läsarfråga.

Redaktionen

FRÅGA: Förlorat hål

Under en lagtävling, fyrboll match, hände följande: Min partner slog från skogen och bollen träffade hans egen bag. Våra motspelare hävdar då att de vinner hålet. Stämmer det verkligen även i fyrboll?

Vi löste det med att min partner tog upp bollen och jag spelade klart hålet. Vi förlorade ändå hålet men vad hade varit rätt?

Vann verkligen motspelarna hålet på grund av att min partners boll träffade bagen?

/Wille

 

 

SVAR: Motspelarna hade helt fel!

När din partners boll träffade den egna bagen (utrustning) så får han 1 slags plikt enligt Regel 19-2. Det är allt! Ni förlorar definitivt inte hålet!

/Christina Rodman.

 

Skicka dina regelfrågor till christina.rodman@svenskgolf.se

13 regler som förändrade golfvärlden

Mer från samma ämne

Läs också

Artiklar

Aldrig för sent – 80-åringarna som vill bli bättre på golf

Sophie Ekman och Gunilla Berggren är levande bevis på att passionen för golf inte har någon åldersgräns.

Artiklar

En rond med Patrick Ekwall – Grönt Kort vid 59 års ålder

Möt en mediaprofil som tagit Grönt Kort vid 59 års ålder för sin välgörenhetssatsning – och upptäckt ett spel som både förtrollar och förbryllar.

Artiklar

En rond med Fredrik Wikingsson

Han ser golf som en form av problemlösning, och trashtalkar mer än gärna sig själv ute på banan. Men varför uppvaktas Ludvig Åberg?

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.