Följa

Service i fokus när Golfsverige träffades

Bemötande och kundservice var några av nyckelorden under Mötesplats Golf som arrangerades för andra året i rad tidigare i veckan. En rad seminarier gav nyttig inspiration – men bland det viktigaste är ändå att träffa kollegerna, enligt arrangören.

Karin Klarström • 2012-03-16

Mikael Ahlerup är vd på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby och var en av inspiratörerna under Mötesplats Golf på Svenska Mässan i Göteborg tidigare i veckan. Han betonade hur viktigt det är att bestämma sig för vem man vill vara, och att sedan leva efter det. Själv beskrev han den resa Smålandsföretaget gjort under de senaste åren, för att hitta sin roll och sin relation till besökarna.

– Man kanske inte kan se att det finns likheter mellan Astrid Lindgrens Värld och golfklubben, men för många klubbar handlar det också om att våga bestämma sig för vem man vill vara, säger Torbjörn Johansson, kanslichef på GAF (Golfadministratörernas Förening).

Mötesplats Golf arrangerades för andra året i rad. Förra året var det fyra organisationer som delade på värdskapet, men den här gången var det GAF och SGA (Swedish Greenkeepers Association) som drev mötesplatsen vidare. Liksom tidigare var det både mässa och mötesplats vid ett och samma tillfälle. Tidigare har branschen träffats på Elmia-mässan i Jönköping, i samband med mässan Park och Golf. På den tiden var det mer mässa, mindre mötesplats. Nu är ordningen den omvända.

– Det är nätverkandet som är det viktigaste med att träffas på det här viset, säger Torbjörn Johansson. Många sitter ensamma på sin klubb och har ingen att bolla idéer med. Men här träffar man kolleger och kan komma fram till konkreta saker som handlar om den egna klubben tack vare att de kan prata om det.

Seminarieutbudet var brett och handlade om allt från hur man använder Facebook för att bygga en relation med kunderna till hur golfutvecklingen ser ut i andra delar av Europa. Några nyckelord var dock gemensamma: bemötande och service.

Just dessa frågor är de hetaste samtalsämnena, och av diskussionerna att döma de viktigaste frågorna för golfen just nu.

– Vissa vill inte använda ordet ”kunder”, andra gör det gärna. Jag gissar att det i dessa kärva tider är svårt att räkna hem investeringar i service. Man kanske stänger receptionen en timme tidigare för att spara pengar, och där har vi mycket att jobba på inom golfen, säger Johansson.

Under våren drar GAF igång sin utbildning GUA (grundutbildning administration), och där blir det fokus kring bland annat service, kundbemötande och attityd.

När det gäller framtiden för Mötesplats Golf är det inte bestämt vad som står på schemat för 2013. Både GAF och SGA vill fortsätta i någon form, men om det blir i Göteborg och i nuvarande form återstår att se.

Scroll to Top