5de40eeac96fc

Artiklar

Gör om mig: Så får du längd på slagen!

Med hjälp av Linda Lindell ska Ann-Kristin Carlsson slå längre. Och du kan hänga på.

Text: Olof Åsgård • 2018-05-02

I Gör om mig ska Ann-Kristin Carlsson jaga tio meter till. Till sin hjälp har hon Golfskolans tränare Linda Lindell.

Här är hennes bästa tips för att slå längre:

• 1. Grunda rätt.
Det går inte att bortse från att du måste ha koll på grunderna innan du ens startar baksvingen. Se till att du har rätt uppställning och bollplacering med respektive klubba. Även greppet och siktet är väldigt avgörande. Ta en lektion för att få kontroll på grunderna och se över dem ett par gånger under säsongen, precis som proffsen gör.

 2. Starta rätt
Hur du startar baksvingen påverkar resten. Det är många slicare som startar svingen för mycket inåt i tron om att klubban ska följa samma spår tillbaka, tvärtom leder det oftast till kompensationer i baksvingen och klubban “slängs” tillbaka i ett utifrån och in-spår med slice eller pullhook som följd. Starta svingen mer rakt bakåt.

• 3. Vrid upp rätt
Du ska rotera i både höften och axlarna, se till att du inte glider i sidled bort från målet. En bra tanke är att du ska rotera axlarna så pass mycket att främre axeln pekar ner mot bollen. Hela uppvridningen ska vara så centrerad som möjligt, balanspunkterna i bröstben, navel och mellan knäna ska inte röra sig i sidled under baksvingen utan stanna kvar i samma position som du har innan du startar baksvingen.

• 4. Tänk på rätt förutsättningar
Svinghastighet är viktigt men det absolut viktigaste är ren bollträff. För den som svingar 90 mph och träffar bollen i den optimala träffzonen och med rakt klubblad kommer få ut mer hastighet i bollen än den som svingar 100 mph med dålig bollträff och snett blad. Se därför till att få ner klubbhuvudet rakt och träffa bollen bra först. Sedan kan du öka tempot.

• 5 Rätt ordningsföljd
Ett golfslag är en hopprörelse där du hämtar kraft från marken. Ordningsföljden på din nersving sker nerifrån och upp – fötterna skjuter ifrån först, sedan höfterna, bålen, axlarna och sist händerna.

Höjning och sänkning för Gör om mig-deltagaren

Och de här “lösningarna” tycker Linda Lindell att du ska undvika:

• 1. Att slösa med energi
Om du gör små eller stora fel i någon eller flera delar av svingen är det helt onödigt och slöseri med energi att försöka ta i mer och svinga snabbare. Den ökade kraftansamlingen kan till och med göra att bollen går kortare eftersom ett högre tempo gör svingen mer tajmingberoende.

• 2. Att attackera bollen
Många har säkert hört att de borde slå ner mer på bollen och flytta vikten framåt genom träffen för att skapa mer tryck. Det gäller att du verkligen anammar båda dessa tankar; neråt och framåt. Missar du att flytta trycket framåt och bara fokuserar på att slå ner på bollen kan det lätt leda till att man attackerar bollen alldeles för brant, vilket leder till mer spinn som gör att bollen bromsas upp i luftmotståndet.

• 3. Att överdriva
För lång baksving – svårare att tajma nersvingen.
För brett mellan fötterna – svårare att vrida upp överkroppen, lätt att glida för mycket i sidled. Uppställning för långt från bollen – svårare att generera kraft med överkroppen och leder oftast till att du svingar mer med armarna.

• 4. Att ha eller köpa fel utrustning
Med proffsen som föredöme köper vissa nya drivers med alldeles för tunga och styva skaft i. Andra har för svårspelade järnklubbor som kräver en hög svinghastighet och mer konsekvent bollträff för att få längd. Dagens utrustning är oftast mycket hjälpsam när det kommer till längd och förlåtande egenskaper. Men det gäller att hitta utrustningen som passar just ditt spel, dina förutsättningar och ditt sätt att svinga. Gör en utprovning hos din pro.

Så kan en hammare få dig att slå längre


Text: Olof Åsgård • 2018-05-02
ArtiklarGör om mig
Scroll to Top