5de42986d753a

Artiklar

“Med J.Lindeberg fanns från början en politisk ambition”

Ingen annan har betytt mer för hur golfspelare klär sig idag. Nu är han tillbaka i företaget som bär hans namn. Vi gick en rond med den outtröttlige visionären Johan Lindeberg.

Text: Johan Lindberg • 2017-10-25

Längs efter vänstersidan på hela första hålet, par 5, på Båstad GK:s gamla bana slingrar sig en smal landsväg. En hook och både bilar och cyklister är i omedelbar fara. Utslaget tappat höger och de som kommer in på hål 18 är i riskzonen. Ett rätt nervöst slag för vem som helst med andra ord. Än mer så om man inte spelat på två år. Men är det något som Johan Lindeberg inte utstrålar så är det nervositet. Varken på första tee eller någon annanstans.
– Jag slog en drive med några kunder i Skottland häromveckan, 340 yards. Så någonstans sitter det väl fortfarande i, säger Sveriges internationellt kanske allra kändaste modeskapare, innan han klipper till. Inga 300 meter den här gången, men bollen är i spel och matchen mot Svensk Golf igång.

“När Johan först ringde upp mig såg jag framför mig en klassisk direktörstyp, du vet en gubbe på 120 kilo som satt bakom något stort skrivbord. Jag fick en chock när jag träffade honom. Alla som träffar Johan har samma erfarenhet, han är full av energi och man går från mötet och frågar sig vad som precis hände. Med J.Lindeberg förändrades hela golfvärlden på otroligt kort tid. Han ändrade precis allting. Jag minns särskilt en gång på en tävling, när han precis börjat göra logobältet. Alla ville ha det där bältet, oavsett vilket märke som sponsrade dem. Johan stod på parkeringen och sålde bälten för 100 dollar styck från bagageluckan på bilen och kön ringlade sig lång. David Duval var världsetta då och stod snällt i kön som alla andra. Jag försökte säga att Johan kanske skulle bjuda världs-ettan på ett bälte, men nej, det skulle vara lika för alla.”
– Jesper Parnevik, tourproffs.
Foto: Erik Ericsson

Lindeberg är klädd i svart piké med ett citat från Camilo Villegas tryckt på ryggen och utanpå en argylemönstrad lammullströja. På underkroppen ett par svarta slacks och gympadojor från ett nystartat svenskt modemärke.

Golfskor har han lagt av med. Och vem vet, kanske gör vi många samma sak om några år, för är det något Johan Lindeberg behärskar så är det att sätta trender.

När man ser hur tourspelare klär sig i dag – som när Jason Day dyker upp på The Open i basketdojor eller Rickie Fowler är Rickie Fowler – så är det svårt att inte tänka på Johan Lindeberg. De mest uppseendeväckande utstyrslarna 2017 är i mångt och mycket samma som Jesper Parnevik bar för 20 år sedan. Tighta silhuetter, bjärta färger och någon iögonfallande detalj.

Lindebergs golf är lite rostig. Han spelar föredömligt snabbt och med en avspänd rutin, två snabba provsvingar innan han klipper till. Men han är tre ner efter tre hål som präglats av tunga suckar, svåra duffar och ett mantra som designern upprepar efter varje utslag “you’ve got to stop coming over the top.” Han citerar en svingtränare som medverkade i Golf Digest på 1970-talet, när Johan först började spela.

“De första golfplagg jag fick var byxor från J.Lindeberg som min pappa köpte till mig. Jag hade ljuslila, svarta, vita och rosa och det här var ju i slutet av 1990-talet så jag kände mig väldigt rätt och inne. Nu har jag varit ambassadör för J.Lindeberg i sex år och det kanske allra bästa med det samarbetet är att jag fått hjälp med att sätta ihop outfits även privat. Och det är ju det häftigaste med Johan, att han lyckats förena två världar som för många ansågs oförenliga: golf och fashion. Första gången jag träffade Johan var på en gala som anordnades av Damernas Värld förra året. Jag måste ha gjort ett okej intryck för han ville ha med mig på en fotografering i Los Angeles för J.Lindebergs egen tidning The Bridge Series. Det var första gången jag stått framför en kamera sådär på riktigt, som en modell. Han var helt suverän på att få mig att känna mig bekväm framför kameran. ”
– Camilla Lennarth, tourproffs.
Foto: Erik Ericsson

Lindeberg hittade sporten via kärleken och snart var han lika fäst vid golfen som vid den unga kvinnan. Mest gick han igång på hur coola dåtidens största namn inom sporten såg ut. I klubbhuset hängde foton på välklädda spelare som Jack Nicklaus, Johnny Miller och Doug Sanders. På Romeleåsens Golfklubb utmärkte sig Johan snart i alpackatröjor och högblanka FootJoys. Men det var först långt senare som han skulle inse att det fanns en affär i att gifta sina två största passioner: golf och mode.
– Det är inte många som känner till det men med J.Lindeberg fanns från början en politisk ambition. Jag ville verkligen förändra världen och tänkte att golfen var en smart väg att gå. Om jag bara lyckades få amerikanska affärsmän att klä sig lite friare så kanske det också kunde smitta av sig på hur de tänkte och betedde sig också utanför golfklubben.

Johan hade nämligen ett horn i sidan till just affärsmän efter att på nära håll provat på det livet. Efter att ha studerat vid Handelshögskolan i Göteborg blev han säljare inom cellulosaindustrin och sedermera exportchef på Bahco. Jobben tog honom på affärsresor till platser som Tunis, Alexandria, Teheran och Damaskus. Men det var hela tiden någonting som skavde, på något sätt kände han att han hamnat fel. Ångesten växte sig allt starkare och snart utvecklade han ätstörningar varje gång han satt med på en affärsmiddag. Så, en kväll i Enköping satte sig Johan framför tv:n, 28 år gammal, nygift och med vad som på papperet var ett drömjobb och slog på filmen Top Gun.
– Jag har varken förr eller senare i mitt liv mått så dåligt som jag gjorde under den där tiden. Top Gun förändrade faktiskt mitt liv. Jag reste mig upp och lämnade allt, lämnade industrivärlden för gott.

”Ville förvandla Jesper Parnevik till en modern Steve McQueen”

Johan Lindebergs liv är fullt av sådana tvära kast, ögonblick som i dramaturgin brukar kallas för turning points. För tio år sedan fick han nog. Han och J.Lindeberg-styrelsen hade dragit åt olika håll under en längre tid och nu var måttet rågat. Johan lämnade mötesrummet och företag han lagt själ och hjärta i under femton års tid. Han flyttade från Sverige, lät skägget växa, gav inga intervjuer, drog ner på golfandet och startade några år senare det progressiva modemärket Blk Dnm. Sedan ett år är han tillbaka på J.Lindeberg, nu som konsult med uppdrag att injicera kreativitet och ny energi till varumärket.
– Många undrar hur golfkläderna kommer att se ut nu när jag kommit tillbaka till J.Lindeberg. De vill veta om jag kommer att göra om samma sak igen… men det går inte! Det är som när rockn-rollen kom i musik, det var så banbrytande.

Kanske är det i överkant att hävda att han förändrat världen men otvivelaktigt spelade svensken en viktig roll i den modernisering av golfen som ägde rum på 1990-talet. Tiger Woods förändrade sporten, Callaway skrev ett nytt kapitel för utrustningen och Johan Lindeberg uppdaterade golfarens look.

Han drar i en tremetersputt på det sjätte hålet, ett långt par fyra, och är nu bara ett ner i matchen. Undertecknad kontrar med en bra drive mitt i fairway på sjuan och får kommentaren, “nice one, bro”. Johan Lindeberg har nyligen flyttat hem till Sverige efter ett decennium i New York och slänger sig gärna med engelska uttryck. Han växte upp i Lund men har nu bosatt sig några mil norrut på Bjärehalvön mellan Båstad och Torekov. Här låter han bygga om en lada till en kombinerad fotostudio och bostad och njuter av det faktum att han bara har en dryg timme till Köpenhamn och vidare ut i stora världen som alltid lockat.

Efter att ha lämnat affärslivet på 1980-talet såg han det då nya klädmärket Diesel i ett skyltfönster i Köpenhamn och blev förälskad. Han åkte ner till huvudkontoret i Italien, knackade på och förklarade att han ville hjälpa dem med marknadsföring. Något år senare var han USA-chef, global marknadsdirektör och ytterst ansvarig för dåtidens mest framgångsrika reklamkampanjer. När sedan lusten försvann, “jag gick igenom en fas där jag mediterade mycket och grät i flera månader”, satte han sig på en motorcykel och körde genom Europa med bara en ny Callaway-driver i packningen.
– Jag körde en chopper genom Europa och stannade på olika golfklubbar. Jag hade på mig en vit hjortskinnsjacka med fransar och en driver i bagaget. Folk trodde att det var Hells Angels som kom på besök innan jag bytte till golfkläder. Det var då jag fick idén till J.Lindeberg.

“Jag har följt Johan sedan han startade sitt varumärke i eget namn i mitten av 90-talet. Då besökte jag honom i ett showroom i Milano. Jag kommer ihåg att inbjudan som kom i form av en liten plåtask var väldigt snygg. Det var sommar och varmt och Johan gick omkring med bar överkropp medan han visade oss runt. Jag blev direkt imponerad av kollektionen. Det var nytt och annorlunda och de kommande åren blev ju J.Lindeberg också hur stort som helst. Jag minns speciellt en otroligt snygg smoking i denim som jag var för feg för att köpa. Varumärket har gått igenom många förändringar genom åren och det är kul att se att han är tillbaka nu. Det kan inte ha varit lätt att se andra ratta hans eget namn. Han är en väldigt intressant person, en excentriker och kreatör som betytt mycket för svenskt mode och inte minst för golfmodet.”
– Per Nilsson, chefredaktör för King.
Foto: Erik Ericsson

I samma veva, september 1996, såg han på tv hur Jesper Parnevik vann över Colin Montgomerie i Lancôme Trophy i Paris, och insåg att han i den svenska stjärnan hade sin självklara ambassadör.
– Jesper hade bylsiga, fula kläder och stort burrigt hår. Jag minns att jag tänkte att han ser ut som Bobby Ewing och att jag kunde göra honom till Steve McQueen.

Någon vecka senare hade han fått till ett möte med Jesper på ett kontor vid Stureplan dit Jesper kom tillsammans med hustrun Mia.
Johan hade tagit med sig en stor uppsättning vintagekläder för att visa vad han ville göra.
– Jag förklarade min vision och sa att jag tänkte att vi två tillsammans skulle kunna förändra golfen. Han tittade på Mia som nickade och så svarade han “let’s do it!”. Vi har varit som bröder ända sedan dess.

J.Lindeberg fick ett snabbt genomslag och flera av de mest namnkunniga herrarna på touren ville bära märket. Camilo Villegas, Aaron Baddeley, Adam Scott, Charles Howell III, Fredrik Jacobson. Johan levde sitt varumärke och brann för att förändra golfares look. Han kallar spelarna för sin armé och tillsammans bedrev de ett stillsamt krig mot intressenter som skulle ha styva pengar för exponerade logotyper enligt fasta regelverk. När det gick upp för Johan att en logotyp på vänster bröstficka (där de alltid suttit) kostade en massa pengar kom han på att det ju gick att göra bälten med logotyper. Det visste ingen hur man skulle ta betalt för. Efter bältena kom han på svettband och tröjor där hela ryggen var en enda stor logotyp: JL.
– Varje varumärke har varit en del av mitt personliga varumärke. Jag lever mina brands, på Diesel var jag mest Diesel av alla och samma sak på J.Lindeberg. Jag gjorde inte bara golf för att det var kul. Jag var extremt passionerad i golf och att förändra den var mitt stora jävla krig.

Johan Lindeberg tillbaka hos J Lindeberg

Han levde ute på touren, lärde känna alla spelare och gick vid flera tillfällen caddie åt Jesper. Bland annat i Stockholm när han spelade med Tiger Woods. Hur var Tiger då? “Boring”.
– Jag minns särskilt tydligt en tävling i Danmark där Jesper satte en lång putt och jag blev så peppad och sprang fram till nästa tee när Jesper påpekade att jag hade glömt något. Jag hade missat att sätta i flaggan igen så där stod Darren Clarke på fairway och skulle slå sitt inspel och så fanns det inget att sikta på…

Vi är framme på hål nio och matchen är fortfarande lika. På tee blir vi ståendes någon minut och väntar på framförvarande boll. Johan peggar upp men hejdar sig och låter en kvinna fortsätta vidare innan han slår.
– Jag vill inte ha ihjäl någon. Jag har gjort bort mig tillräckligt på den här klubben, när jag spelade här för något år sedan lämnade jag vagnen i en brant uppförsbacke och den började rulla iväg medan jag slog mitt inspel. När jag väl satte efter den var det för sent, jag hann inte ikapp den innan den rullade ner i ett vattenhinder. Det blev visst en snackis på klubben.

Foto: Erik Ericsson
Johan Lindeberg vann matchen mot Svensk Golfs Johan Lindberg.

I takt med att Johan hittat sitt spel, han slår en naturlig draw när svingen sitter, har Svensk Golfs utsände fått grava problem runt greenerna. Efter en stabil drive sätter Johan upp en järnsjua några meter kort om flaggan och har fyra meter för birdie. På något sätt känns det redan när han går upp mot greenen att han kommer sätta putten. Han är inte typen som förlorar en match, även om det bara står en klubbtvätt på spel. Innan Johan slår putten tar han av sig den tajta överdragströjan och sammanfattar det han är mest stolt över med J.Lindeberg:
– Vi var också först med tekniska material men kanske det som är mest banbrytande är passformen. Innan vi drog igång hade ju alla golfare tröjor där axeln började långt nere på armen och stora ballongbyxor. Det är det jag är mest stolt över, att ha förändrat silhuetten, när till och med Phil Mickelson dök upp med tröjor med axeln högre upp visste jag att jag hade lyckats.

Han läser linjen några sekunder, slår till bollen.
Hårt i bakkant.

Matchresultat: Johan Lindeberg  vs  Svensk Golf  1/0.

Totalt, en rond med: Svensk Golf 13/Gäster 19/All square 3.

Så svingar Johan Lindeberg!

Svensk Golf bad Marlene Hedblom, före detta tourspelare och idag tränare på
Fågelbro, kommentera Johan Lindebergs sving.

1 Forward press.
– Uppställningen är bra men den skulle kunna vara rakare. Huvudet är lite för mycket bakom bollen och armarna en aning för långt fram, de skulle behöva komma tillbaka ungefär en boll närmare mitten.
2 Bra uppvridning.
– Han har en bra vridning i kroppen, både höfter och bröst är med. Jag skulle vilja att händerna inte går ut från kroppen fullt så snabbt, skaftet hamnar för långt under plan.
3 Flygande armbåge.
– Det ser bra ut också på toppen. Fortsatt fin höftvridning och jag gillar benpositionen. En mindre korrigering skulle vara att flacka ner höger armbåge en smula så att han lättare får ned den vid träffen.
4 Ostbåge?
– Det här är det moment i svingen han behöver jobba mest på. Jag skulle vilja ha mycket mer stäm i vänsterbenet. Hela vänstersidan måste bli rakare och starkare, nu blir det lite för mycket ostbåge över positionen.
5 Vilken finish!
– Asbra avslutning! Det här är den bästa positionen i hela svingen. Han har kommit upp med hela kroppen med en bra balans igenom. Fin hållning och en bra rotation med axelpartiet igenom.

Text: Johan Lindberg • 2017-10-25
ArtiklarJ.Lindeberg
Scroll to Top