5de46ebea7d8c

Artiklar

Så vill C More vinna kampen om golfen

Nytt koncept, studiosnack och en attraktiv golftour i tablån. C More satsar hårt – och har höga ambitioner. Men konkurrensen om tv-golfen delar tittarna.

Text: Olof Åsgård • 2016-06-22

C MORE GOLF

Pris: 99 kronor/månad för streamingtjänsten. Kanalen ingår i C Mores sportpaket 299 kronor/månad.

Utbud: PGA-touren (rättigheter till 2022), The Masters, Web.com-touren, Champions Tour, Presidents Cup, Nordea Tour, Challengetour-tävlingen på Katrineholms GK.

Format: Studio med svenska kommentatorer. Ibland reporter på plats i USA. Adam Scott, Alex Norén och Henrik “Hempa” Lundqvist har gästat studion.

Flera val: C More sänder featured groups (bästa bollarna) och featured holes parallellt med ordinarie sändningen.  

Med knappt tre minuter kvar till sändning lämnar Wilhelm Schauman studion, sätter sig framför en spegel och fixar till sminket och frisyren.

– Nu kör vi, säger han skämtsamt och kliver i ett par skor, rättar till kavajen och springer tillbaka in i studion.

Vinjetten drar igång och kommentatorerna småpratar lite. Intromusiken ebbar ut och nu är det dags att glömma missarna under repetitionen.

“Hej och välkomna till Studio Golf!”

Upplägget är enkelt. Två män i en studio. Först lite snack om tävlingen i synnerhet och golf i allmänhet. Därefter är det som vanligt. Golfspel i rutan som kommenteras av välkända svenska golfprofiler.

Men det är inte så enkelt som det verkar. Vid en vanlig tävling arbetar ett tiotal personer med C Mores sändning. Under The Masters var de dubbelt så många.

Studiosändningen har förberetts noggrant. Och manuset till försnacket har repeterats flera gånger.

– På Viasat förberedde jag mig själv hemma, åkte till jobbet, satte på mig hörlurarna och började kommentera livebilder. Det var kul men den här satsningen är mer utmanande och den ger tittarna väldigt mycket mer, säger Wilhelm Schauman som följde med PGA-touren när den bytte kanal.

Så vill C More vinna kampen om golfen
Foto: Annika af Klercker
Tommy Billberg och Wilhelm Schauman i sminket före sändningen.

Det har gått ett par månader sedan C More Golf lanserades i januari och Wilhelm börjar bli varm i kläderna.

– I början var det svårt att veta vilken kamera man skulle titta i. Att den lyste rött hjälpte inte. Nu är jag säkrare, mer bekväm och det är väldigt roligt.

När C More tog över rättigheterna till PGA-touren från Viasat förra våren förändrades verkligheten för många golf-tv-tittare. I nästan 30 år hade i stort sett alla tv-rättigheter legat på samma fat och det var ingen liten tårtbit som C More lade beslag på.

 – Vi valde att satsa på PGA-touren för att vi tyckte att den inte fått ut sitt rätta värde i svensk teve. PGA-touren har den bästa golfen, våra bästa svenska spelare, bästa sändningstiderna och med “featured groups” och “featured holes” dubblas antalet livetimmar. De alternativen finns inte på Europatouren, säger Fredrik Andreis, exekutiv producent och projektansvarig för C More Golf.

Men att bara sända och kommentera stjärnfyllda tävlingar var inte tillräckligt och därför satsade C More på förstudion för att ge något mer än bara tävlingsbilder till alla kunniga och insatta tittare.

– De flesta tycker att det är kul med lite studiomys medan en del tycker att vår studio är onödig och tror att de missar golfspel under studiosändningen, men vi drar igång den innan vi får bilder från huvudsändningen i USA, säger Fredrik Andreis.

Att ha förstudio och välklädda kommentatorer är historiskt sett väldigt sällsynt när golf visats i svensk teve, speciellt vid PGA-tourtävlingar. Fredrik Andreis menar att touren länge förknippats med en massa reklam och bilder på blommor, men att det inte stämmer längre. Nu produceras en internationell sändning parallellt och på så vis får C More spelbilder när amerikanska kanalerna bryter för reklam.

– Det finns önskemål från vår sida att kunna styra sändningarna ännu mer. Vad det nu innebär får vi se. Men på sikt kanske vi får tillgång till kameror själva eller ett ännu större urval, säger Fredrik Andreis.

Så vill C More vinna kampen om golfen
Foto: Annika af Klercker
Fredrik Andreis är exekutiv producent och projektansvarig för C More Golf.

Svenska golf-tv-tittare har alltid varit kritiska till att det visas för lite av de svenska spelarna. På C More är visionen att svenskarna ska synas mer men så länge amerikanska tv-bolag sköter produktionen är det de som har makten över innehållet och sändningstider.

 – Vi gör så gott vi kan genom att leta fram bilder, visa statistik och information om svenskarna. Men jag tror att det skulle bli väldigt svårt att ordna så att alla länder får se sina spelare. Sky Sports följer ibland Rory McIlroy med ett eget kamerateam, så visst går det men det skulle bli väldigt kostsamt för oss att sätta ett team på Henrik Stenson varje rond.

Svensk studio, svenska kommentatorer, stort fokus på de svenska spelarna. Känns det inte lite onödigt om svenskarna inte syns i bild?

– Man vill ju såklart se svenska framgångar men du vill också se bra golf. PGA-touren är världens bästa golftour med världens bästa spelare. Visst är det tråkigt när man vet att det är många svenskar med i tävlingen och man inte får se ett enda av deras slag, säger Andreis och fortsätter:

– Men de som är insatta vet också att spelar man inte tillräckligt bra hamnar man inte i bild och det får man ha förståelse för. Men det är såklart väldigt frustrerande när vi har en spelare med i toppen och inte ens då får se honom.

Golf på teve har förändrats och Viasat har fått utstå kritik från sina tittare för att kanalen släppte PGA-touren. Samtidigt pekas även C More ut som en bov i dramat och Fredrik Andreis har förståelse för att det kan kännas krångligt med två kanaler.

 – Vi golfare har varit bortskämda. I ingen annan sport har en kanal haft i stort sett alla rättigheter och det har varit jättebekvämt. Men konkurrens är nyttigt och behövs. Golftittaren har, för en lite större peng, fått så mycket mer. Mer från PGA-touren samtidigt som Viasat visar mer från LPGA-touren.

Under inledningsfasen har C More samsänt The Masters på Augusta tillsammans med Sveriges Television. I utbyte visade SVT helgronderna från The Players Championship på TPC Sawgrass.

– En bra överenskommelse och även fast vi är en betalkanal är vi glada för all golf som visas på SVT. Det är bra för golfen, säger Andreis.

Konkurrenten Viasat har ett antal stora rättigheter fram till 2018, däribland Europatouren.

Ambitionen är att göra C More Golf till en så bra golfkanal som möjligt men det dröjer innan det är dags för nya rättighetsförhandlingar. Fredrik Andreis utesluter dock inte att kanalen kan komma att utökas med andra tourer i framtiden. Men flaggskeppet är och kommer vara PGA-touren.

– Det är inte jag som bestämmer vad som är värt att lägga pengar på. Men personligen kanske jag inte är nöjd än, säger Fredrik Andreis.

 

C More sänder Nordea Tour


GOLF PÅ TV: Här är veckans sändningar


Text: Olof Åsgård • 2016-06-22
ArtiklarPGA Tour
Scroll to Top