148th Open Championship – Previews

Tournytt

Svenska företaget samarbetar med The Open

Över 237 000 åskådare kommer i veckan befinna sig på Royal Portrush under The Open-veckan. Ingen av dem kommer dricka vatten ur plastflaskor. Detta tack vare svenska företaget Bluewater.

Text: Jesper Johansson • 2019-07-19 Uppdaterad 2019-12-12
Svenska företaget samarbetar med The Open

Det är inte bara de svenska spelarna som är en del av årets Open Championship på Royal Portrush.
Tusentals åskådare njuter under veckan av iskallt, renat, vatten som produceras av svenska företaget Bluewater.

Under tidigare upplagor av The Open har åskådare och spelare druckit vatten från plastflaskor. Men R&A vill arbeta för en mer hållbar framtid. Därför sammarbetar förbundet med Bluewater, ett företag som är världsledande gällande vatten-teknologi. Runt om på Royal Portrush finns platser där åskådarna kan fylla flaskor med gratis vatten av högsta kvalitet. Åksådarna och spelarna får en flaska i stål som de kan återanvända och fylla med vatten.

Anders Jacobsson är vd för företaget. Och han är stolt över att få sammarbeta med R&A och vara en officiell leverantör till världens äldsta golftävling.
– Det är en ära att R&A valde att arbeta med Bluewater för att hitta en innovativ och hållbar strategi under en av världens största sportevenemang som visar hur viktigt det är att ge besökarna ett långsiktigt alternativ för att sluta använda sig av engångs-plastflaskor och de flaskornas transporter, säger Jacobsson till Svensk Golf.

Totalt finns 18 stationer som ger åskådare och spelare renat vatten utan kostnad och dessutom får åskådarna och spelarna behålla sina flaskor för att återanvända dem även i framtiden.
– R&A har tagit initiativet för att visa en lösning som finns här och nu för att upphöra användningen av plastflaskor. Det här är ett steg för att skapa en framtid som är sund för planeten och mänskligheten, säger Jacobson.



Text: Jesper Johansson • 2019-07-19
TournyttThe OpenTournytt
Scroll to Top