5de433aca0cf9

Artiklar

”No show”-avgift för uteblivna golfare

Den som inte bokar av golfronden två timmar före får betala en avgift.

Text: CM Hellsten • 2017-08-16 Uppdaterad 2019-12-12

GolfStar är Nordens största golfföretag med över 30 000 aktiva medlemmar som har tillgång till 21 banor och 14 anläggningar i Storstockholmsområdet.
I mitten av juli införde GolfStar en “no show”-avgift för de som inte dyker upp till den bokade starttiden.
Detta gäller såväl medlemmar som greenfeegäster och de som inte avbokat senast två timmar i förväg.
Avgiften ligger på 200 kronor per person och starttid.
– Vi respekterar självfallet att sjukdom och oförutsedda händelser kan inträffa och tar hänsyn till detta inför debitering av “no show”-avgift. Därför är det viktigt att golfarna alltid kontaktar oss – även om det är mindre än två timmar i förväg, säger Per Liedstrand, informations- och kommunikationschef på GolfStar.

GolfStar renoverar utslagsplatser

Varför har ni infört “no show”-avgiften?
– Främsta orsaken är att vi vill att fler golfare ska kunna hitta lediga starttider och komma ut och spela.
– Vi har, precis som många andra golfklubbar och golfoperatörer, problem med att golfare bokar en tid för att de tror att de kan spela till helgen – och så bryr de sig aldrig om att avboka.
– Sedan finns det också golfare som medvetet bokar in två extra kompisar i en fyrboll med avsikten att spela en tvåboll.

Golf Plaisir och GolfStar startar samarbete

Har det varit ett stort problem?
– Ja, både för medlemmar och greenfeegäster. Vi har själva märkt av detta, sedan har också medlemmar hört av sig. De har noterat att det inte finns några lediga tider i GIT, men när de kommer ner till klubben så ser de bara tvåbollar och trebollar ute på banan. Greenfeegästerna väljer då att åka någon annanstans att spela. 

Vad har avgiften gett för effekt?
– Vi ser redan nu efter en månad att “no show”-problematiken minskar ute på anläggningarna. Syftet är inte att få in pengar, utan att få folk medvetna om situationen. I botten finns det nog förståelse för att vi måste ta till de här åtgärderna för att öka antalet bokningsbara tider. 


Text: CM Hellsten • 2017-08-16
ArtiklarGolfStarSvenska golfbanor
Scroll to Top