Samtliga modeller i Srixon ZX Mk II-familj landar i svenska butiker den 1 mars.

Utrustning

Srixon presenterar 2023 års drivers

ZX-familjen utökas med ny lågspinnsmodell.

Text: Eric Franzén • 2023-01-04

Vi har sett smygas ut dem på tourerna under större delen av hösten, exempelvis när Ryan Fox segrade i Alfred Dunhill Links Championship. Men i början av mars är det slutligen dags för den andra generationen av Srixons ZX-familj att landa i butikerna.

ZX5 Mk II och ZX7 Mk II bygger i stora drag vidare på grundkonstruktionen från de föregående modellerna. 

Rebound Frame- teknologin presenteras här i en förstärkt version där träffytan och huvudets andra cirkelformade rörliga zon, som är placerad strax bakom skaftinfästningen, bidrar till att öka energiöverföringen vid träffögonblicket genom den dubbla flexande effekt som uppstår.

Träffytan har också fått en ny design med varierande tjocklek där mitten blivit 0.25 millimeter tunnare samtidigt som ytterkanterna blivit något tjockare i syfte att skapa ett högre COR-värde.

– Rebound Frame är en unik lösning för att skapa bollhastighet som levererar en oförvanskad energiöverföring till bollen vid träffögonblicket. Resultatet är ett helt driverhuvud som arbetar samstämmigt för att skapa en oöverträffad återstudsning som ger maximal bollhastighet och i slutänden mer längd, kommenterar Joe Miller, produktexpert på Srixon Sports Europe.

ZX5 Mk II är den mer förlåtande modellen som har ett något större och utdragen profil på hvudet, där vikten i den bakre delen placerats för att främja en hög och rak bollbana. 

ZX7 Mk II har viktningen något längre fram i huvudet för att erbjuda större möjligheterna till att arbeta med bollbanan från tee. 

Helt nytt för denna generation är att serien utökats med lågspinnsmodellen ZX5 LS Mk II vilken främst urskiljer sig från vanliga ZX5 med en främre justerbar vikt på 8 gram.

ZX Mk II-familjen innehåller också fairwaywoods samt hybrider som i grunden baseras på samma Rebound Frame-teknologi som används i de nya drivermodellerna. 


Text: Eric Franzén • 2023-01-04
UtrustningDriversSrixonUtrustning
Scroll to Top