Nytt svenskt varumärke vill förnya golfen.

Golfkläder

Nya svenska varumärket: ”Golfen behöver förnyas”

Svenska golfmodevarumärket Cut Made Club har nyss släppt sin senaste kollektion och vill bredda perspektivet för hur golfkläder kan se ut.

Text: Oskar Åsgård • 2021-09-28

Cut Made Club heter varumärket. På sin hemsida, under fliken ”our story”, är beskrivningen enkel och kortfattad.

”We got tired of how, more or less, all golf brands look the same. So we launched Cut Made Club – a contemporary golf apparel brand based in Stockholm, Sweden. We create golf gear that you can wear on and off the golf course.”

Fredrik Arrelid, en av medgrundarna och creative lead på företaget, utvecklar hur idén att lansera ett nytt golfmodevarumärke föddes.

– Från vårt perspektiv känns dagens golfmode aningen generiskt om vi tittar på de stora märkena. Ta bort en logotyp från ett plagg och det blir genast väldigt svårt att veta vilket märke det är. Vi kände oss inte bekväma i dessa plagg och beslutade oss att ta saken i egna händer. Utgångspunkten i Cut Made Club är att vi alla har en stil vi gillar till vardags – varför ta på sig kläder som inte matchar det på banan?

Första kollektionen släpptes för ett år sedan och därefter har ytterligare två kollektioner gjorts. Den senaste heter ”Play More” och består av bland annat en hoodie, shorts, kepsar, sweatshirt och t-shirts.

Play More Hoodie.

Hur valde ni att positionera varumärket?
– Golfen behöver förnyas för att hålla sig uppdaterad med samtiden, och för att locka nya spelare till sporten kan golfkläder vara en väg till att attrahera fler in i sporten. Den senaste trenden med indoor är ett bra exempel på hur golf kan bli mer tillgängligt för fler. Vi vill nå, både befintliga golfare och de som ännu inte börjat spela än, med ett uppdaterat och modernt varumärke som de kan ställa sig bakom och identifiera sig med. Vi gör det med en mix av produkter som hämtar inspiration, inte bara från golf, utan också från subkulturer som streetwear och från konst- och musikvärlden. Vår tanke på sikt är att bygga upp ett slags klubbtänk – och i vår nya klubb är alla välkomna. Den enda regeln vi inte tummar på är att ha kul tillsammans. Bort med fokus på prestation och låga scorer, säger Fredrik Arrelid.

Det har dykt upp många mindre klädvarumärken inom golfvärlden både i Sverige och internationellt de senaste åren. Var har ni framför allt hämtat inspiration från?
– Det är superkul med hela new wave-rörelsen som just nu sker i golfvärlden. Vi strävar efter att bredda perspektivet för vad golfkläder kan vara och se ut. Och för att göra det så behöver man vara öppen för nya idéer och intryck. Och inte bara titta på inspiration och referenser inom golf.

Club Member Vest.

Hur har det gått sedan ni släppte första kollektionen?
– Vi har sedan september 2020 hunnit göra tre släpp som fått bra engagemang och uppmärksamhet. Även försäljning har följt vår prognos och folk skriver till oss att de gillar vad vi gör. Det ger pepp till och jobba på och ett kvitto att vi gör rätt saker.

Vad har ni för mål på längre sikt med Cut Made Club?
– Vi har ambitiösa planer och mål framåt. Nu skedde vår lansering mitt under brinnande pandemi så vissa punkter på vår todo-list har fått skjutas en aning på framtiden. Närmast i tiden är att hitta någon form av fysisk plattform där där vi har möjlighet att träffa fler och sprida vårt budskap. Vi är mitt uppe i planering kring detta nu, följ gärna @cutmadeclub på instagram för att inte missa när, var och hur utrullningen av detta kommer att se ut.


Text: Oskar Åsgård • 2021-09-28
UtrustningCut Made ClubGolfkläderModeUtrustning
Scroll to Top