Grattis, Västerås! I början av 2022 flyttar 1 600 kvadratmeter golfvaruhus in i stan.

Nyheter

Dormy öppnar nytt stort varuhus

Snart öppnar Dormy sitt 13:e svenska varuhus, när 1 600 kvadratmeter butiksyta slås upp i Västerås.

Oskar Åsgård • 2021-03-25

Golfdetaljisten Dormys utveckling sen den 32 kvadratmeter lilla butiken på Engelbrektsgatan i centrala Örebro 1994 öppnades har ritat om golfhandeln i Sverige fundamentalt. Idag hittas varuhuskedjan på tolv olika platser runtom i landet, från Sundsvall i norr till Malmö i söder.

Från och med nästa år utökas antalet varuhus till 13 stycken när en helt nybyggd butik öppnar i Erikslunds handelsområde i utkanten av Västerås.

– Superkul. Västerås har varit en plats vi tittat på genom alla år. Det är en bra golfstad med många golfare och så ligger det bra. Du täcker upp även trafik i norr- och södergående riktning där. Så det har funnits på radarn men samtidigt har vi haft Örebro, Barkarby, Arninge och Kungens Kurva, säger Anders Wall, vd för Dormy och utvecklar tankegången med det nya varuhuset.

– Nu var det flera saker som smälte samman. Vi hade ett fantastiskt 2020 med stark utveckling och golfen är på frammarsch. Så dök det här läget upp att få en ny lokal, anpassad efter våra behov. Vi känner att det är vind i seglen för vår e-handel, men också våra varuhus som fortfarande står starka. Och vi tror fortsatt på att handeln i våra fysiska varuhus kommer att fortsätta utvecklas, trots digitaliseringen.

Där trotsar ni ju det övergripande snacket i branschen, som annars handlar mest om krisrubriker för detaljhandeln i och med ökad onlinehandel, eller hur?
– Vi märker ju nu hur vi haft rekordmånga custom fittings i både februari och mars. Vi har en modell som funkar även i de här tiderna med stora luftiga lokaler och egen entré, så det har aldrig varit riktigt trångt. Sen har vi också produkter som många vill klämma och känna på. Det är såklart ett styrkebesked för vårt koncept och att de som arbetar i våra varuhus gör det väldigt bra, svarar Anders Wall.

Kan man tolka detta som att Sverige fortsatt är er viktigaste marknad trots att ni växer och expanderar internationellt nu?
– Omsättningsmässigt är Sverige superviktigt för oss. Men den procentuella utvecklingen är otroligt stark i övriga nordiska länder där vi verkar och även det lilla vi har kommit igång med i Tyskland. Där har vi överträffat våra förväntningar hittills. Men ser man i kronor och ören så är den svenska marknaden helt klart störst för oss och kommer att vara det i ganska många år framåt, skulle vi tro. Men det är kul att ta marknadsdelar och se att det digitala konceptet som vi kör med internationellt också funkar.

Anders Wall, vd för Dormy.

Under 2019 omsatte Dormy 515 miljoner kronor med en vinstmarginal på 9,3 procent. Som Anders Wall hänvisar till så ökade omsättningen rejält under 2020 och landade på drygt 800 miljoner kronor.

Har ni någon oro att det här nya varuhuset kommer kannibalisera på handeln i Örebro och Stockholm?
– Nej, egentligen inte. Vi har ju bra koll via vår egen kundklubb på var våra kunder finns. Det i kombination med att det via SGF är väldigt enkelt att se hur många golfare det finns i Södermanland, Västmanland och runtomkring, så ser man vad potentialen är. Det kommer säkert påverka Örebro och Barkarby litegrann, men samtidigt tror jag vårt erbjudande överlag blir starkare och vi kan ta ännu bättre hand om kunderna som åker lite längre för att handla hos oss idag. När vi etablerade varuhuset i Arninge 2016 så tog det lite handel från Barkarby, men nu är vi både uppe och över de nivåerna. Man hittar ofta nya kunder och givet golfens positiva utveckling nu känns det ännu roligare att satsa.

Kan du tänka dig att ni öppnar ännu fler varuhus i framtiden?
– Vi har inget på radarn just nu, men visst, någon vit fläck finns det väl fortfarande. Hade du frågat mig för tre år sen hade vi nog varit lite försiktigare men nu kände vi att Västerås var rätt. Det kan säkert dyka upp nåt längre fram som vi känner är rätt också. Man ska aldrig säga aldrig, vi är alltid öppna för nya möjligheter. Vi vill framåt.


Scroll to Top