Philip Puljak och Emilie Lidén valde att starta ett eget varumärke som säljer headcovers, då de som finns på marknaden inte är snygga nog. Foto: Joakim Ström

Golfsverige

Tröttnade på fula golfprodukter – startade eget varumärke

Vad gör man om produkterna som finns på marknaden inte är snygga nog? Ett par boende på Södermalm i Stockholm valde att starta sitt egna varumärke.

Text: Jesper Johansson • 2021-02-11 Uppdaterad 2021-02-11

Askan kan mycket väl vara den bästa jorden. Under ett nedstängt år på grund av en världsomspännande pandemi fick paret Emilie Lidén och Philip Puljak en idé långt ifrån deras vardagliga sysslor inom reklam- och tv-branschen.

De båda är hängivna golfare men en sak de aldrig riktigt gillat är stilen sporten är förknippad med. Ingen av dem vill bära typiskt, ur ett modernt perspektiv golfiga kläder – med stora logotyper och skrikande funktionsmaterial.

De hittade små nischbolag i USA som gör golfkläder inspirerade av streetmodet och började snegla på att beställa hem produkter från andra sidan Atlanten, då det svenska utbudet var för dåligt. Men med fraktkostnader blev det dyrt. En headcover skulle med frakt och tull landa på 1 000 kronor.
– Det var lite då idén föddes. Jag sa till Philip, ”va fan älskling, det här kan ju nog jag sy”. Så under 2020 började vi prova att sy upp lite olika modeller, prova dem, skissa på logga, paketering med mera. Och i oktober 2020 lanserade vi vår webbshop, säger Emilie Lidén till Svensk Golf.

Och att sy är något Lidén faktiskt kan, även om det var länge sedan hon gjorde det som en heltidssyssla. I fyra år arbetade hon med att sy segel på Nya Zeeland.
– Jag gjorde tävlingssegel för flera team i Americas Cup samt Volvo Ocean race. Jag sydde även vid sidan väskor till vänner och bekanta av segeltyger som var ganska populärt under den tiden.
– Idag jobbar jag inom en helt annan bransch så det är otroligt skönt att vissa dagar gå ner och sätta mig och sy, och koppla bort mitt andra jobb.

Det var så här Sofo Golf bildades. Under hästen 2020 startade de en webbshop och paret Lidén-Puljak hade svårt att veta vad de kunde förvänta sig.

Foto: Joakim Ström

Kanske skulle några vänner vilja göra en beställning och kanske skulle någon golfnörd hitta in på sidan för att göra ett köp. Vänner har visserligen köpt head covers men företagets korta historia har blivit mer gynnsam än så.
– Vi startade ett Instagram-konto kopplat till webshoppen och tänkte att det här kanske kan göra att vi säljer några extra covers. Att vi skulle landa i flera beställningar i veckan och kunder både i och utanför Sverige tror jag inte någon av oss kunde drömma om. Vi är fortfarande små, men att folk kan googla “headcover” och hitta oss är fantastiskt. 

Även golfklubbar har hört av sig för att samarbeta. Till i år kommer man på Sand Golf kunna köpa specialsydda headcovers från Sofo Golf i några olika kollektioner. Storsäljaren hittills har varit klubbskydden med temat ”jungle”. Men med nya Tweed-covers har företaget ytterligare en storsäljare i sina mått mätt.

I en drömvärld – hur ser framtiden ut?
Vi har så många idéer, säger Emilie Lidén och skrattar.
– Men vi hoppas att kunna utveckla allt lite mer och ha fler typer av produkter. Kanske några skoväskor, Sunday bags… ja det hade ju varit otroligt kul om det blev ett företag som vi kan jobba med tills vi blir gamla och som vi kommer kunna jobba mer och mer med. 



Text: Jesper Johansson • 2021-02-11
UtrustningGolfsverigeÖvrig utrustningUtrustning
Scroll to Top