C_01_21SS_Digital_GO_Clubs_RADSPEED_3456x5184px_Studio_DriverTechCarbon_1734

Utrustning

Spana in Cobras nya King Radspeed-serie

Viktplaceringen i fokus när Cobra släpper nya metalwoods och järn. Tre spännande drivers och lite 3D-teknologi i järnen.

Olof Åsgård • 2020-12-08

De senaste åren har Cobra släppt ett antal framgångsrika och kompetenta drivers. Både F9 Speedback och fjolårets Speedzone sålde mest i Sverige 2019 respektive 2020, enligt siffror från Golf Datatech. I de två modellerna var hastighet och aerodynamik i fokus. Nu adderar Cobra optimerad viktplacering, Radial Weighting, till speedkonceptet och släpper tre nya modeller under namnet King Radspeed.
En standardmodell, King Radspeed, för spelare med hög svinghastighet där mer vikt placerats långt fram nära träffytan.
I King Radspeed XB, Xtreme Back, har mer vikt placerats längre bak för förlåtande egenskaper.
Den tredje modellen, King Radspeed XD, Xtreme Draw, är en drawviktad driver med vikt in mot hälen så att klubbhuvudet sluter sig enklare för att motverka sliceskruv.
Genom att Cobras ingenjörer lyckats göra kronan i alla tre drivermodeller 13 gram lättare än i föregångaren Speedzone (och 20 gram lättare än i F9 Speedback) så har mer vikt kunnat placeras där den gör mest nytta för längd och höjd i utslagen (nedåt och ut mot kanterna).
Alla tre drivers har Cobras CNC-frästa träffyta, CNC Infinity Face, och det T-formade chassit, T-Bar, i starkt material som gör klubban vridstyv samtidigt som det möjliggör att större del av kronan kan tillverkas i lättare material (kolfiber) så att tyngdpunkten sänks.     
Priset är samma för de tre nya modellerna, 5 000 kronor, och kommer finnas till försäljning från 29 januari. Som vanligt har alla nya Cobraklubbor inbyggda Cobra Connect-sensorer i greppen som du kan mäta ditt spel med.

Den optimerade viktfördelningen återfinns även i Cobras nya fairwaywoods och hybrider. Som vanligt är dessa utrustade med rails på undersidan för bättre kontakt med marken.

Seriens järnset – King Radspeed Irons – har också fått en viktgenomgång för att öka längdkapaciteten och förlåtandegraden. King Radspeed är en lättspelad klubba som ger hjälp åt de som har tendens att träffa utanför mitten. Träffytan, Forged PWRShell Face, är smidd och ska ge en mjuk känsla samtidigt som trampolineffekten är hög.
En liten sak men ändå den mest intressanta nyheten i järnen är att Cobra har en ny 3D-printad komponent i konstruktionen. Tidigare i år lanserade företaget den första 3D-printade puttern för konsumentmarknaden och i Radspeed-järnen fortsätter de 3D-satsningen med en platta bakom träffytan som ska dämpa oönskade vibrationer som klubbor med tunn träffyta medför.
Radspeed-järnen kommer även finnas i en dammodell samt enlängdsmodell.  
Järnen släpps samtidigt som metalwoods, 29 januari, och kommer kosta från 7 500 kronor (6 järn med stålskaft).  

Här är Cobras nya Radspeed-serie:

Drivers:
King Radspeed
Pris: 5 000 kronor
Loft: 9° och 10,5°
Standardskaft: Fujikura Motore X F3, 45,5 tum
Egenskaper: Lågspinnande driver för spelare med 100 mph i svinghastighet och över. Utrustad med två flyttbara vikter på 28 respektive 10 gram. Med den tyngre vikten i främre läget sänks spinntalet på bollen vilket främjar längd för den snabbsvingande samt ökar möjligheten att skruva bollen som man vill. Mycket vikt nära träffytan gör dock klubban mindre hjälpsam och förlåtande.


King Radspeed XB och King Women Radspeed XB
Pris: 5 000 kronor
Loft: 9°, 10,5° och 12°
Standardskaft: Fujikura Motore X F3, 46 tum. / Project X Even Flow Riptide, 46 tum och 44 tum
Egenskaper: En fast vikt i bak gör XB-drivern mycket förlåtande. Här nås mer längd för de med varierande bollträff och som behöver få upp spinntalet i bollen och mer höjd i slagen. Bör passa en bred målgrupp spelare.


King Radspeed XD och King Women Radspeed XD
Pris: 5 000 kronor
Loft: 10,5° och 12°
Standardskaft: Project X Even Flow Riptide, 46 tum och 44 tum
Egenskaper: En drawviktad driver som ska motverka sliceskruv. I hälen sitter en 10-gramsvikt mot hälen för att klubbhuvudet enklare ska rotera/stänga sig genom träffen. Att Cobra ger ut en drawdriver under Speed-parollen är nytt för i år. Tidigare har Cobravurmande spelare med relativt höga svinghastigheter ofta fått vända sig till andra märken då Cobras F-Maxmodeller (lättvikt) inte passat ihop med de i sammanhanget höga svinghastigheterna.


Järn:
King Radspeed/One/Women
Pris: från 7 500 kronor (6j, stål)
Standardskaft: KBS Tour 90 (stål), UST Recoil 460 ESX (grafit), KBS Tour 80–120 (Stål One Length), UST Recoil 460–480 ESX (grafit One Length), UST Recoil 450 ESX (grafit Women)


Fairwaywoods:
King Radspeed Fairway
Pris: 3 000 kronor
Loft: FW3/5/7 +/-1,5°
Standardskaft: Fujikura Motore X F3 / Project X Even Flow Riptide
Egenskaper: Standardmodell med medelstort huvud med aningen med en 16-gramsvikt närmare träffytan för ökad bollhastighet. Bör passa de flesta spelare.

King Radspeed Draw Fairway
Pris: 3 000 kronor
Loft: FW3/5/7 +/-1,5°
Standardskaft: Project X Even Flow Riptide
Egenskaper: 16-gramsvikten är placerad vid hälen för att klubbhuvudet enklare ska sluta sig genom träffen och främja en drawskruv.

King Radspeed Tour Fairway
Pris: 3 000 kronor
Loft: FW5 +/-1,5°
Standardskaft: Fujikura Motore X F1
Egenskaper: Mindre huvud än i standardmodellen och mer vikt framåt (23 gram) för högre bollhastighet och lägre spinn. För bättre spelare med konsekvent bollträff och hög svinghastighet.

King Radspeed Big Tour Fairway
Pris: 3 000 kronor
Loft:: FW3 +/-1,5°
Standardskaft: Fujikura Motore X F1
Egenskaper: Samma storlek som standardmodellen men samma vikt som i Tour Fairway. Ska passa de med hög svinghastighet där extravikten ska hjälpa till att sänka spinn och öka bollhastighet.

Women King Radspeed Fairway
Pris: 3 000 kronor
Loft: FW3/5/7 +/-1,5°
Standardskaft: Project X Even Flow Riptide
Egenskaper: Samma storlek och konstruktion men fyra grader högre loft och ett lättare skaft.


Hybrider:
King Radspeed Hybrid
Pris: 2 500 kronor
Loft: 2/3/4/5H
Standardskaft: UST Recoil 480 ESX

King Radspeed One Hybrid
Pris: 2 500 kronor
Loft: 3/4/5H
Standardskaft: UST Recoil 480 ESX

Women King Radspeed Hybrid
Pris: 2 500 kronor
Loft: 4/5/6/7H
Standardskaft: UST Recoil 450 ESX

Scroll to Top