Svensk Golf testar

Titleist TSi2 & TSi3 – drivers

En vidareutveckling av Titleist Speed Project – men vad är nytt förutom ett ”i”?

Oskar Åsgård • 2020-10-15

Första intrycket!

TSi2

En lite annorlunda form på tåpartiet jämfört med TS2 gör att drivern är behagligare att titta ner på. Ljudet känns en aning dovare än i TS2 också – pluspoäng för det. Överlag känns det som en varsam finjustering av TS2. Det här bör vara en driver som kommer passa en relativt bred målgrupp, med en djupt placerad tyngdpunkt och stor dos förlåtande egenskaper.

TSi3

Precis som hos föregångarna tittar du ner på ett mer kompakt klubbhuvud hos TSi3 och bollflyktsmässigt märks det att den ger något lägre spinntal överlag, vilket för en del spelare kommer ge längre slag. TSi3 är väldigt jämn i spinntal och bollflykt, det känns som en pålitlig driver när du ställt in den rätt. Den största förbättringen mot TS3 är nya viktskenan som sitter längst bak i klubbhuvudet. Snyggare men framförallt klart mer lättanvänd.


Men vadå, är inte det här samma drivers som Titleist redan har på marknaden kanske du undrar?
Du är förlåten. Men det finns fler skillnader än bara det ”i” som stoppats in i modellnamnet mellan TS (som är en förkortning av Titleist Speed project) och siffran.

Exakt vad ”i:et” står för lämnar Titleist lite öppet för tolkning, men slänger fram förslag som ”innovation”, ”intertia”, ”integration” och ”impact”.

Den största nyheten jämfört med föregångaren TS är ett nytt material i träffytan hos TSi- modellerna. Titleist har samarbetat med det amerikanska företaget ATI, baserat i stålstaden Pittsburgh, och använder en titanlegering som heter ATI 425. Fördelarna mot deras tidigare face insert är att ATI 425 är starkare, tåligare och mer elastiskt.

Vad allt handlar om är förstås att skapa en träffyta som kan ge så mycket tillåten flex som möjligt över en så stor del av träffytan som möjligt. Enligt Titleist är de här deras hetaste träffyta hittills i en driver.
En annan förbättring handlar om aerodynamiken, där kronan och kanten där träffytan och kronan smälter samman har fått en ny form. Resultatet ska vara 15 procent mindre luftmotstånd, vilket borgar för mer fart och högre bollhastighet.
Titleist ska ha maximerat CT- nivåerna (enkelt förklarat måttet av trampolineffekt) i TSi-drivermodellerna så att dessa ligger närmare den tillåtna gränsen än i motsvarade TS-drivers.

Är det negativt att TSi-drivarna bär så tydligt släktskap med sina föregångare? Inte alls.
Att bygga vidare på och finjustera ett beprövat koncept känns inte fel i det här fallet. Har du en TS-driver i bagen idag behöver du knappast känna dig omsprungen av TSi-modellerna. Har du en 917-driver i bagen skulle jag rekommendera dig att prova TSi. Och har du inte bytt driver sedan 915-serien som kom ut för sex år sedan lär du absolut märka skillnad i prestanda.

Fakta

PRIS 6 000 kr
I BUTIK 12 november
STANDARDSKAFT Kuro Kage Black DC – 5th Gen (50 gram), Tensei AV Blue ”Raw” (55 gram), Hzrdus Smoke Black RDX (60 gram), Ten- sei AV White ”Raw” (65 gram) LOFT 9, 10, 11° (TSi2) / 8, 9, 10° (TSi3)
JUSTERBAR Ja, loft och lievinkel med hoseln. Hos TSi3 går det att justera tyngdpunkten i horisontalled i fem steg med en vikt (8 gram som standard) längst bak i klubbhuvudet. TSi2 har en löstagbar viktplatta som kan bytas ut för att justera svingvikten.

Den första timmen

5 MINUTER
Det är något visst med Titleistdrivers. Du vet att du får ett väldigt elegant paket och utseendemässigt övertygar verkligen TSi2 och TSi3.

20 MINUTER
Bra att skillnaden mellan modellerna är tydlig. Här får du ett vägval utseendemässigt (olika huvudform) och prestandamässigt (stabilt/förlåtande eller precist/justerbart).

32 MINUTER
Det genomtänkta skaftutbudet som Titleist erbjuder ska inte underskattas i en utprovningssituation. Skillnaderna i vikt och flexprofil märks tydligt. Nu finns dessutom ett par ”exotiska” Graphite Design-skaft i standardutbudet (med ett pristillägg på 2 000 kr) för den som går igång på sådant.

56 MINUTER
Snygga och pålitliga, så lyder min koncisa sammanfattning av TSi2 och TSi3.

Scroll to Top