Phil Mickelson. Foto: Getty Images
Mickelson anklagar PGA Tour för att sitta på YouTube-intäkter
Amerikanen fortsätter att attackera touren på Twitter och hävdar att de tjänar pengar på händelser som spelarna skapat.
Phil Mickelson har under 2021 vid ett flertal gånger kritiserat PGA Tour på Twitter, framförallt gällande begränsningen av klubblängder som blir verklighet i januari när touren anammar en ny lokal regel. Då får inte en golfklubba (förutom puttern) vara längre än 46 tum. Något som Phil Mickelson (som har spelat med en 47,9 tums-driver) inte uppskattar. OBS! Den lokala regeln gäller inte vanliga golfare. Där är det fortsatt den vanliga regeln som gäller (48 tum).
Nu är det ett annat ämne som upprör Mickelson – tourens tillgångar.
I veckan har PGA Tours Player Impact Program (PIP) kritiserats hårt av många. Programmet är ett bonussystem där spelare som väcker mest uppmärksamhet och intresse belönas. Colin Montgomerie kallar det för galenskap och att det gränsar till Reality-TV samt inte har något med idrott att göra.
En annan som inte uppskattar PIP är golftränaren Paul Kostis som bland annat arbetat med Bernhard Langer och Paul Casey.
I en tweet skriver Kostis att om det finns 50 miljoner dollar (vad som delas ut genom PIP) att tillgå så varför inte lägga dem på prissummorna och banorna på Korn Ferry Tour och satsa på framtida spelare?
I tråden dyker Phil Mickelson upp:
– Om jag får bryta in. Touren tjänar mer än så genom att använda toppspelarnas mediarättigheter för sina egna YouTube- och sociala kanaler och får betalt för visningar (spelarna har inga rättigheter att använda dem). De har också uppskattningsvis 10–20 miljarder dollar från digitala exponeringar som toppspelarna skapat.
PGA Tours officiella Youtubekanal har drygt 800 000 följare och har 825 miljoner visningar.
Enligt bunkered.co.uk kan PGA Tour tjäna mellan motsvarande 1 och 3 kronor per visning. Av tourens 20 mest visade Youtubeklipp är två (se nedan) med Phil Mickelson, uppger bunkered.co.uk.
If I may,theTour makes more than that by using the top players’ media rights for their own YouTube and social channels and getting paid on views(players have no rights to use them).They also are holding estimated at $10-20 billion in digital moments that the top players created🤷♂️
— Phil Mickelson (@PhilMickelson) December 16, 2021
Golfskolan – se våra instruktionsfilmer:
Text: Olof Åsgård • 2021-12-16
Tournytt • PGA Tour • Phil Mickelson • Tournytt