Scottie Scheffler använde sig av en mycket ovanlig regel under söndagen. Foto: Getty images

Tournytt

Regeln ingen visste fanns förbryllade under matchspelstävlingen

Vi var många som inte förstod någonting när semifinalen mellan Matt Kuchar och Scottie Scheffler hade kommit till det tolfte hålet...

Text: Jesper Johansson • 2021-03-29

En minst sagt ovanlig regel fick vi se användas vid två tillfällen under söndagens semifinalmatch mellan Matt Kuchar och Scottie Scheffler i WGC-Dell Technologies Match Play.

Första gången var på Austin Country Clubs tolfte hål, ett par 5, där vatten täcker vänstermissen in mot green. Med ett draget järn var det just i vattnet som Scheffler landade vilket innebar att han skulle droppa där bollen skar vattenhindrets linje för att slå sitt fjärde slag.

Kuchar å sin sida lyckades slå bollen till framkant av green för att därmed ha en 27 meter lång eagleputt. Scheffler valde då att, istället för att droppa intill green vid vattenhindret, placera bollen 70 meter från hål.
Det var här den märkliga regeln tillämpades första gången. Matt Kuchar var nämligen den som där och då slog nästa slag, trots att han var 45 meter närmare hål.

En av de mest självklara reglerna när det kommer till matchspel är att den som är längst ifrån hål är den som spelar först. Här gjorde de tvärtom.

Svaret till varför går att finna i Regel 6.4d(1), vilket förklarar spelordningen när en spelare har ett val att spela bollen som den ligger eller ta lättnad. Tekniskt sett var det här Scottie Scheffler hamnade då han slog bollen i vattnet. För han skulle ha kunnat spela på den bollen (om den hade varit out-of-bounds hade han inte kunnat göra det) eller ta lättnad för vattnet, vilket var det självklara valet.

Enligt regeln bestäms spelordningen “beroende på den position första bollen befinner sig på”. Därför var Schefflers droppade bollplacering irrelevant till spelordningen, bara första bollen räknades (den i vattenhindret). Båda spelarna slog fast att Schefflers boll faktiskt befann sig närmare flaggan även om den var på botten av ett vattenhinder.

Kuchar var därmed den som spelade först och han gjorde så med den äran då han slog upp sin boll till inom en meter. Därefter slog Scheffler ett dåligt golfslag och hålet vanns av Kuchar.

Vi var många som undrade vad det var som hade hänt där. För oss som inte är regelexperter var det första gången vi kom i kontakt med regeln. Repetition är kunskapens moder, sägs det. Kanske var det därför de båda spelarna använde sig av regeln även på nästa hål.

Hål 13 är ett nåbart par 4-hål. Kuchar slog ut först och missade green till höger men var fortsatt i spel. Scheffler å sin sida slog bollen två meter kort om green om än i flagglinjen för att därmed se ytterligare en boll i plurret.

Men som du förstår vid det här laget var Scottie Schefflers originalboll närmare hålet än Kuchars, vilket gjorde att “Kuch” var den som slog sitt slag först. Hans slag var 27 meter till hål. Schefflers ungefär 145 meter.

Ytterligare en regel att lägga på minnet, alltså. Och kanske är det läge att spara den här artikeln i ett bokmärke för att ha ytterligare argument på din sida när din motståndare med största sannolikhet undrar vad du tusan snackar om när du ska begära att hen slår först trots att du fått droppa på andra sidan vattnet…


Text: Jesper Johansson • 2021-03-29
TournyttGolfreglerMatt KucharScottie SchefflerTournyttWGC
Scroll to Top