Jodå, hon klarade kvalgränsen. Mest nöjd över det var antagligen en domare som felaktigt pliktade Annika Sörenstam. Foto: Getty Images

LPGA Tour

Förtvivlad domare bad Sörenstam om ursäkt efter regelmiss

Annika Sörenstam klarade kvalgränsen precis. Tur det. Annars hade ett domarmisstag kostat henne vidare spel.

Bo Steffensen • 2021-02-26

Annika Sörenstam  var tre över par på torsdagen. På fredagen gick hon runt på 71 slag, ett under, och landade på +2 totalt efter sina två ronder.  Därmed var hon precis på rätt sida för att få spela vidare i helgen. Kvalgränsen drogs nämligen vid +2.

Tur det. Om kvalgränsen dragits vid +1 så hade en domarmiss kostat henne vidare spel.

I torsdags gjorde Annika Sörenstam en trippel på det femte hålet. Hennes utslag gick vänster och hamnade under en grind vid ett staket som omger den hustomt som ligger där.

Bollen låg, enligt domaren, en dimple innanför out of bounds-gränsen (staketet). Sörenstam ville därför öppna grinden så att hon kunde slå bollen. Domaren nekade henne detta och sa att det inte var ett alternativ. Sörenstam förklarade då sin boll ospelbar, droppade med ett slags plikt och slog sitt tredje slag.

Det visade sig att domaren hade fel. Enligt USGA:s tolkning av de nya golfregler som kom i januari 2019 så är numera en grind som sitter i ett staket eller en mur som utgör banans gräns inte en del av gränsen. Grinden anses numera vara ett hindrande föremål vilket innebär att en spelare kan få fri dropp, och till exempel kunna öppna grinden, skriver golfweek.com.
Nu klarade Annika Sörenstam kvalgränsen men domarens miss kunde ha kostat henne helgens spel.
Domaren var förtvivlad när han fick besked om sitt misstag.
Han sökte, enligt golf.com,  upp Sörenstam efter hennes andra rond, bad om ursäkt och sa att han skulle gräma sig länge. Hon svarade att han inte skulle känna så och att hon uppskattade ursäkten.
– Jag kommer inte att göra det misstaget igen, sa domaren.
– Jag kommer inte att slå dit igen, svarade Annika Sörenstam.

Leaderboard

Scroll to Top