Russell Knox tillkallade domare på hål 1 och fortsatte spela utan plikt. Sedan pliktades han ändå för händelsen. Foto: Getty images

PGA Tour

Knox pliktades – fyra hål efter incidenten

Russell Knox hade gjort två birdies och var på väg uppåt på ledartavlan när en domare stoppade honom för att berätta att han pliktats ett slag – för en händelse en timme tidigare.

• 2021-02-15

Russell Knox hamnade i bekymmer redan på hål 1 under söndagsronden av AT&T Pebble Beach Pro-Am. Men han fick inte reda på att han skulle pliktas på grund av det – förrän en timme senare, på hål 5.

Skotten stod mitt på fairway på hål 1 och började förbereda sitt slag. Han grundade klubban, lyfte den och grundade den igen. Då såg han bollen röra sig.

Knox tillkallade då en domare och förklarade hur han såg på saken. Han menade att bollen rörde på sig då hans klubba var i luften, vilket skulle innebära att han inte var orsaken till att den rörde på sig.
Domaren menade då att bollen skulle spelas som den ligger eftersom han inte själv hade sett vad som hade hänt. Knox gjorde just detta och det blev ett par på hål 1. Därefter fortsatte han med birdies för att vara ett slag från ledning i tävlingen.

På det femte hålets tee fick han dock besök av en domare som meddelade att de sett över situationen och att de konstaterat att skotten var orsaken till att bollen rört sig, vilket innebär ett slags plikt enligt regel 9-4. Med en bogey på hål 5 var han därmed tre slag från ledningen i tävlingen.

Det blev till slut en delad sjundeplats för Russell Knox. Som efter debaclet på hål 1 och domarnas meddelande på hål 5 gick vidare med en birdie på hål 6 och ytterligare två birdies på hål 17 och 18. Bara på hål 16 kom ytterligare en bogey för Knox. Den gången berodde det dock inte på något regelbrott, utan ett missat inspel och en alldeles för lång chip.

Det måste vara något med gräset på Pebble Beach för en likadan händelse skedde under lördagen.
Maverick McNealy skulle slå en chip och när han placerade klubban bakom bollen började den rulla. Till skillnad från Russell Knox behövde inte McNealy vänta fyra hål och mer än en timme på att få sitt pliktslag.

2019 gjordes den här regeln om, delvis. Om man utan intention får en boll att röra på sig på green blir det inget pliktslag. Men om du är orsaken till att en boll rör på sig utanför greenen. Oavsett om det är med mening eller inte får du ett pliktslag, vilket både Knox och McNealy nu vet…

Scroll to Top