5de3f0d42564f

Tournytt

TaylorMades nya M6-driver ska göra det enkelt

Utöver Speed Injected Twist Face använder sig TaylorMade av mer kolfiber i sin nya M6-driver. Det resulterar i bättre möjligheter till optimal viktplacering.

Text: Jesper Johansson • 2019-01-03 Uppdaterad 2019-12-12

När TaylorMade lanserade sina M3- och M4-drivers var den stora nyheten deras nya träffyta. Med teknologi de kallar Twist Face ska träffar långt ut på träffytan lättare hitta in i mitten av fairway genom att loftet på träffytan skiftar längst upp på tån och längst ner på hälen.

Den här teknologin finns kvar i helt nya M5- och M6-modellerna från TaylorMade. Men företaget har nu förbättrat träffytan än mer.

Trampolineffekt, eller COR som det också kallas, är hur mycket träffytan sviktar vid bollträffen. För ett antal år sedan sattes en gräns på det här för att bollen helt enkelt inte skulle flyga för långt. Därefter fick utrustningstillverkarna se till att sina klubbor med god marginal var på rätt sida gränsen. Det här gjorde man för att man med säkerhet skulle kunna sälja en klubba utan att den skulle riskera att vara otillåten.

TaylorMade har nu skapat en metod för att säkerställa att klubbhuvudets träffyta alltid är så nära den tillåtna gränsen som möjligt. De kallar det “Speed Injected” och vad det innebär är att alla klubbhuvud görs med för mycket trampolineffekt.
Därefter injicerar de ett material via två hål på träffytan för att på så sätt se till att drivern är tillåten för tävlingsspel oavsett nivå.

Varje klubba genomför testet och därför kan TaylorMade med säkerhet sälja drivers där alla är exakt lika snabba.

Med injiceringen av materialet långt ned på tån och hälen ska TaylorMades nya drivers också säkerställa att bollträffar utanför sweetspot trots det ska gå långt och med en tunnar träffyta överlag har sweetspot blivit större.

TaylorMade M6

Precis som TaylorMades M5-driver har M6-modellen utrustningstillverkarens nya “Injected Speed Face”. Men utöver det skiljer sig de två modellerna en hel del. M6 har en betydligt simplare design. Klubbhuvudet saknar M5:ans Inverted T-Track vilket gör att den inte går att ställa in lika mycket.

Istället är hela sulan gjord i kolfiber vilket g ör att företaget har kunnat placera vikten betydligt bättre. Med den nya sulan och större kolfiberkronan hävdar TaylorMade att 54 procent av vikten har omplacerats för maixamalt förlåtande egenskaper och ännu lägre tyngdpunkt.

Minns du TaylorMades tidigare D-Type-drivers? Den modellen är nu tillbaka.

TaylorMade M6 finns i en D-type modell vilket innebär att den främjar en draw. Utöver det ska klubban göra det lättare att få upp bollen i luften. På klubbhuvudets krona har en ny topplinje skapats för att göra så att träffytan ser ut att sitta rakt även om den är något stängd. Utöver det har vikten dragits lite mot tån för att klubbhuvudet lättare ska kunna levereras rakt mot målet. Enligt TaylorMade ska det här göra att M6 D-Type ska leverera upp till 18 meter mer draw än den vanliga versionen av TaylorMAde M6. 

I butik: 15 februari.
Tillgängliga loft: 9°, 10,5°, 12°.
Tillgängliga skaft: Atmos Orange 5 och Atmos Black 6.
Rekommenderat pris: 5 300 kronor.

TaylorMades nya M6-driver ska göra det enkelt
TaylorMades nya M6-driver ska göra det enkelt
TaylorMades nya M6-driver ska göra det enkelt
TaylorMades nya M6-driver ska göra det enkelt


Text: Jesper Johansson • 2019-01-03
TournyttDriversTaylorMadeUtrustning
Scroll to Top