Död eller levande insekt? Genrebild: Getty Images

Golfregler

25 snabba regelfrågor – får jag ta bort en död insekt på bollen?

Vår regelexpert Christina Rodman ger rappa svar på korta regelfunderingar.

Text: Svensk Golf • 2023-03-20 Uppdaterad 2023-03-20

Christina Rodman är förbundsdomare. Hon har varit domare i många stora tourtävlingar och har svarat på läsarnas regelfrågor i Svensk Golf under många år. Här ger hon snabba svar på korta regelfrågor.

Är min boll i bunkern om den är pluggad i torvade bunkerkanten?
SVAR Nej, bara om den också rör vid sanden.

Får jag ta bort en levande insekt på bollen?
SVAR Ja, överallt på banan då den är ett löst naturföremål.

Får jag ta bort en död insekt på bollen?
SVAR Nej, utom när du får lov att rengöra bollen, då den anses sitta fast på bollen.

Får jag slå ett slag med skaftet på klubban?
SVAR Nej, bara med klubbhuvudet.

Får jag slänga upp något pulver (krita, talk) i luften för att se vindriktningen?
SVAR Nej inget konstgjort, men det är ok att ta lite gräs och slänga upp.

Får jag ta lättnad utan plikt om jag har stansen i tillfälligt vatten i ruffen men bollen ligger torr?
SVAR Ja

Får jag stöta bollen med klubb­huvudet som i biljardspel?
SVAR Nej, och inte heller skyffla eller fösa den.

Får jag markera bollen på vilken sida som helst om den?
SVAR Ja, men du måste sedan lägga tillbaka den på samma ställe.

Är bollen i pliktområdet om den ligger på utsidan men vidrör en röd pinne?
SVAR Ja.

Får jag ta lättnad för ­pluggad boll i ett plikt­område?
SVAR Nej.

Läs mer:

Får jag ta lättnad när bollen ligger i till­fälligt vatten i ett pliktområde?
SVAR Nej.

Är bollen i mark under arbete om den ligger i ett hål efter en borttagen blå pinne?
SVAR Ja.

Får jag ta lättnad när bollen ligger i hål gjort av djur i ett ­pliktområde?
SVAR Nej.

Får jag slå ett slag med baksidan av klubbhuvudet?
SVAR Ja, alla sidor av klubbhuvudet är ok.

Vad händer om jag råkar komma åt min boll på fairway?
SVAR
Ett slags plikt och bollen måste återplaceras.

Är min boll i bunkern om den ligger på en tappad smörgås i bunkern?
SVAR Ja, smaklig sandig måltid!

Vad händer om jag råkar rubba bollen när jag letar efter den i ruffen?
SVAR Ingen plikt men ­bollen måste återplaceras.

Får jag laga ett nedslagsmärke framför min boll på foregreen?
SVAR Nej, inte om det fanns där innan bollen kom dit.

Är min boll i bunkern om den ­ligger på en fastvuxen grästuva i bunkern?
SVAR Nej, bara om den också rör vid sanden.

Om jag råkar bryta av en klubba, får den användas under resten av ronden?
SVAR Kanske blir svår att spela med, men fullt tillåtet.

Får jag ta bort sand på foregreen framför min boll?
SVAR Nej, inte om den fanns där innan bollen kom dit.

Vad händer om jag råkar komma åt min boll på green?
SVAR Ingen plikt men bollen måste återplaceras.

Får jag ta lättnad utan plikt om jag har stansen i ett vått pliktområde men bollen ligger utanför?
SVAR Nej

Får jag, under spelet av ett hål, byta en boll som skrapats?
SVAR Nej, bara om den är hackad eller sprucken

Får jag pressa ner en dåligt återplacerad torva intill min boll?
SVAR Nej, inte om det förbättrar förhållandena som påverkar ditt slag.


Text: Svensk Golf • 2023-03-20
SpelaChristina RodmanGolfreglerReglerSpela
Rulla till toppen