På green är det tillåtet att borsta bort uppslagen bunkersand. Foto: Getty Images

Golfregler

16 snabba frågor och svar om golfregler

Vår regelexpert Christina Rodman ger rappa svar på korta regelfunderingar.

Text: Svensk Golf • 2021-11-16

Christina Rodman är förbundsdomare. Hon har varit domare i många stora tourtävlingar och har svarat på läsarnas regelfrågor i Svensk Golf under många år. 

I varje nummer av tidningen har Rodman en avdelning på regelsidan som heter ”Tre snabba frågor & svar”. Här ett urval från året som gått.

Får jag byta boll när jag tar lättnad för tillfälligt vatten?

SVAR Ja, det får du.

Vad händer om jag råkar sparka till min markeringsknapp på green?

SVAR Ingenting, knappen ska bara återplaceras.

Är en kratta något utomstående?

SVAR Ja, men håller du iden blir den utrustning.

Får jag räta upp en flaggstång som står snett i hålet innan jag chippar in på green?

SVAR Ja, men inte snedställa en som står rakt.

Får jag markera och lyfta min boll för att kolla om den ligger ovanpå ett hål gjort av något djur?

SVAR Ja, men inte göra ren den om du inte sedan tar lättnad.

Får jag ta bort sand framför bollen på foregreen?

SVAR Nej, bara den sanden som är på green.

Får jag använda en 15 cm peg vid utslag?

SVAR Nej, inte ens om du trycker ner den helt i marken.

Är det plikt att i ilska slå klubban i sanden efter missat bunkerslag?

SVAR Ingen plikt men inte så trevligt.

Får två spelare dela på en caddie?

SVAR Ja, det är tillåtet.

Får man byta caddie under spelet av ett hål?

SVAR Ja, men inte ha två samtidigt.

Får jag ta torka upp vatten vid bollen på tee?

SVAR Ja, det får du.

Får jag torka upp vatten vid bollen på fairway?

SVAR Nej, det får du inte.

Vad händer om jag signerar scorekortet i markörens ruta och tvärt om?

SVAR Ingenting, scoren gäller.

Får jag ta bort spindelnät på marken?

SVAR Ja, det är löst naturföremål.

Får jag stå på knä när jag slår ett slag?

SVAR Ja, men du får inte lägga något under knäna när du slår.

Får jag återplacera bollen vid markeringsknappen genom att fösa den dit med klubban?

SVAR Nej, bollen måste läggas ner där.




Text: Svensk Golf • 2021-11-16
SpelaChristina RodmanGolfreglerSvensk Golf
Scroll to Top