Vad säger reglerna om hjälpmedel för att sikta in puttar? Regelredaktören har svaret. Foto: Getty Images

Golfregler

Får jag lägga ner puttern på green för att få hjälp med linjen?

Svensk Golfs regelredaktör Christina Rodman svarar på läsarnas regelfrågor.

Text: Svensk Golf • 2020-12-18

FRÅGA:

När jag tränar puttning så lägger jag, efter att ha lyft bollen, puttern bredvid markeringsknappen och siktar in skaftet i linje mot hålet. Lägger tillbaka bollen och linjerar upp siktstrecket på bollen med skaftet. Tar sedan bort puttern och knappen. Är detta tillåtet vid tävling och handicapronder?

/ Rasmus

SVAR:

När bollen ligger på green får du inte lägga något föremål på eller utanför green i avsikt att utvisa spellinjen. Då får du 2 slags plikt i slagspel (poängbogey och slaggolf) eller förlorar hålet i match. Du får plikten även om du tar bort föremålet innan du puttar. 
Det enda som är tillåtet är att du med en hand, fot eller något du håller i handen (en klubba) får vidröra green för att utvisa spellinjen. Detta under förutsättning att inget görs för att förbättra förhållanden som påverkar slaget genom att till exempel trycka till med klubban och lämna ett märke. 
Har du en caddie eller en som är din partner i foursome eller fyrboll så får han/hon också visa på spellinjen på samma sätt, men naturligtvis inte hålla kvar klubban/foten under slaget. Regel 10.2b(2).

/ Regelredaktör, Christina Rodman


Tre snabba!

Får jag torka upp vatten med en handduk på tee vid min boll?
Ja, det får du.

Får jag torka upp vatten med en handduk på fairway vid min boll?
Nej, det får du inte.

Får jag sätta spinn på bollen när jag droppar den?
Nej, du måste bara släppa bollen så den faller rakt ner.


FRÅGA:

Min boll gick rätt in i en liten men tät buske. Bollen syntes inte men jag visste att den var där. Jag droppade för ospelbar boll inom 2 klubblängder från där bollen gick in i busken. Var det fel av mig?

/ Johan CH

SVAR:

Ja, det var fel. Du ska droppa inom 2 klubblängder från bollen och den vet du ju inte var den ligger. Regel 19.2c. Du får, förutom pliktslaget för ospelbar boll, även 2 pliktslag för spel från fel plats. Är felet allvarligt (om du fått en stor fördel genom att droppa där) måste du rätta det genom att spela en boll från där du slog slaget till busken. Regel 14.7b.

/ Regelredaktör, Christina Rodman


Text: Svensk Golf • 2020-12-18
SpelaGolfreglerRegler
Scroll to Top