Kan du öva under en golfrond? Foto: Getty images

Golfregler

Får du öva under en rond utan plikt?

Kan man öva på en putt eller chipp mellan hålen? Svensk Golfs regelredaktör, Christina Rodman, svarar!

Svensk Golf • 2020-11-26

Fråga

Vi hade spelat 9 hål och såg att vi skulle få vänta på att slå ut på 10:an så jag gick till den närbelägna övningsgreenen och passade på att chippa lite mot den och puttade också där. Den jag spelade med sa att det var förbjudet att övningsspela under ronden och att jag skulle ha 2 pliktslag. Är det verkligen rätt?

/ Calle

Svar

Nej, det är inte rätt! Under spelet av ett hål får du inte slå något övningsslag mot någon boll på eller utanför banan. Att exempelvis kicka iväg en förlupen övningsboll mot rangen räknas inte som övning. Inte heller att slå tillbaka en boll till en annan spelare av ren artighet eller av misstag råka träffa bollen när du gör en övningssving.
Men, mellan spelet av två hål gäller andra regler. Då får du öva chippning eller puttning på eller nära green på det hål som just avslutats och på en övningsgreen. Du får också putta och chippa på eller intill nästa tee. Däremot får du inte slå sådana övningsslag från en bunker även om det finns en i närheten. Oavsett vilken övning du ägnar dig åt mellan hålen så får denna inte orimligt fördröja spelet. Regel 5.5a och b, samt Regel 5.6a.

/ Regelredaktör, Christina Rodman


Tre snabba!

Måste en boll passera mellan teemarkeringarna när den slås från tee?
Nej, du får slå bollen i vilken riktning som helst.

Måste jag droppa om när bollen träffat min fot först?
Ja, droppa om tills bollen träffar marken först.

Vad händer om jag råkar sparka till min boll när jag letar efter den?
Ingenting, men bollen måste återplaceras.


Fråga

På en tee fanns både blå och röda teekulor nära varandra. Jag peggade upp på röd tee men stördes då av en blå kula i baksvingen och tvingades pegga åt sidan med sämre spelriktning. Hade jag fått flytta den blå kulan?

/ JP

Svar

Ja, det hade du fått. När du ska spela en boll från röd tee så får de röda teemarkeringarna inte flyttas. Alla andra markeringar, oavsett färg och även om de råkar finnas på ”din” tee, är flyttbara tillverkade föremål. Det betyder att du får flytta på en sådan kula om den stör din stans eller sving. Regel 8.1a och definitionen på tillverkat föremål.

/ Regelredaktör, Christina Rodman

Scroll to Top