Om vinden påverkar din boll på peggen samtidigt som du slår den. Räknas slaget? Foto: Getty images

Golfregler

Räknas ett slag på en boll i rörelse på tee?

I varje nummer av Svensk Golf svarar vår regelredaktör, Christina Rodman, på frågor som vi mottar av våra läsare.

Svensk Golf • 2020-10-27


FRÅGA:
Vi spelade i hård vind. En spelare peggade upp bollen och i nersvingen blåste bollen av peggen och träffade i luften slagytan och for iväg. Hon avsåg att slå på bollen men klubban hade inte hunnit fram till peggen. Ska hon spela bollen som den ligger eller pegga om och slå igen och i så fall med plikt?

– Britta Maltesson

SVAR:
Definitionen på slag är: ”En framåtriktad rörelse med klubban som görs för att slå på bollen.” Det betyder i ditt fall att ett slag gjordes och bollen ska spelas från den plats där den hamnade om den platsen är utanför tee.

Även om klubban inte hade träffat bollen så har hon slagit ett slag eftersom hennes avsikt var att slå på bollen. Jämför med en luftmiss.

Slaget räknas alltså, men om bollen fortfarande är kvar på tee så får hon utan plikt pegga upp den på nytt var som helst på tee. Regel 6.2b(5) och (6). Hade hon däremot, för att undvika att träffa bollen, hunnit stoppa klubbhuvudet innan det nådde bollen eller uppenbart med avsikt missat bollen, så räknas det inte som slag. Avsikten att slå på bollen fanns ju inte där då.

Scroll to Top