Robin Eriksson berättar vad du ska tänka på för att nå dina golfmål under säsongen 2020. Foto: Karl Nordlund

Nyårslöfte

Golf-PT:n tipsar: Så når du ditt säsongsmål

Robin Eriksson arbetar som fystränare med golfinriktning. Nu tipsar han om bästa sätten för att hålla golflöftet för året.

Jesper Johansson • 2020-01-08

Nytt år och nya förutsättningar. Kanske valde du att med tolvslaget också ge nyårslöftet ”bli en bättre golfspelare”. Om så är fallet är du sannerligen inte ensam. Men vad betyder det, att bli en bättre spelare? Det är förstås högst personligt. För vissa kan det vara att bli bättre från tee eller på greenerna. Kanske att bli taktiskt skickligare.

För många kan det också handla om den fysiska biten av sporten. Kanske har du som mål att slå längre, att slå rakare eller hålla dig skadefri så du kan spela fler rundor.

Robin Eriksson arbetar som PT/fystränare med en golfinriktning. Genom magasinet Svensk Golf har man under 2019 kunnat se honom utföra flera övningar för att inspirera dig till bättre golf.

Hej Robin, vad är viktigast att träna på om man vill bli en bättre golfare?
– Oj, det beror ju förstås på vad som menas med bättre golf. Min erfarenhet är att man blir bra på det man faktiskt tränar på. Om man inte tränar någonting kommer det inte att ske en förändring.
– Men om det är så att man vill slå längre, vilket många förstås vill, handlar det om att träna explosivitet. Om man vill slå längre behöver man bli mer explosiv och bör anpassa sin träning därefter, så enkelt är det.

Vad ska man träna på då?
– Det vanligaste är att man tränar olika typer av snabba rörelser med lättare vikter. Jag skulle säga att träna bålen i rotation är väldigt viktigt. Där ser jag att många har stor utvecklingspotential. Det är många som glömmer att träna explosivitet i rotationsplanet.

Men om målet är att slå rakare, att träffa fler fairways och greener. Då är förstås inte explosivitet det viktigaste elementet. Men vad ska man träna på då?
– Det här är en svår nöt att knäcka rent fysiskt, eftersom det till stor del handlar om en individuell spelares teknik. Men en förutsättning för att vara mer konsekvent i sitt svingande skulle jag säga handlar om att träna balans, koordination och stabilitet. Kroppskontroll, helt enkelt.
– Balans är enkelt att träna på. Ställ dig på ett ben och blunda. Sen gör du samma sak med andra benet. Ju mer du gör desto längre kommer du kunna stå, alltså har din balans förbättrats.

För att nå sitt golfmål för året handlar det för många att spela ett visst antal rundor. Att öka mängden tid på golfbanan. Men för att klara av det gäller det att vara skadefri. För att hålla skadorna borta menar Robin Eriksson att man ska träna mycket rörlighet.
– För att hålla sig skadefri generellt är det viktigt att ha god rotationsrörlighet. De områden som är viktigast är höftrotationen, bröstryggen, axlarna och nacken. Om man tränar upp rörligheten där kommer kroppen vara mer van att rotera och därmed inte vara lika skadebenägen.
– Att träna upp sin rörlighet har förstås flera fördelar. Det ger en större uppvridning, det vill säga man kan komma längre upp i baksvingen och svinga igenom friare. Det gör att det blir lättare att göra svingförändringar om man har mer rotationsrörlighet.

Vilken är den vanligaste skadan?
– Jag upplever att det är ryggen. Det är många som kommer till mig för att träna som har problem med ländryggen.

Är kondition viktigt för golfaren?
– Absolut. Men kanske inte det viktigaste om man tvingas välja. Min erfarenhet av nyårslöften är att man måste vara en realist för att de ska kunna hållas. Man ska inte ta sig an för mycket. Därför är det viktigt att fokusera på ett område i taget och sätta upp rimliga mål.
– Man ska också ha i åtanke att träning inte behöver vara att man ska svettas. Man kan träna hemma och en kvarts träning kan vara lika effektiv som 60 minuter. Att träna 15 minuter är bättre än noll minuter.

Har du något ytterligare tips för att man ska kunna hålla sitt nyårslöfte?
– Fråga dig själv ”varför vill du göra det?”, var tydlig med syftet. När du gjort det kan det vara bra att testa av din nuvarande status och därefter utforma en plan för hur du ska nå det mål du har.

Har du själv något golfrelaterat nyårslöfte?
– Jag vill träffa fler fairways med drivern och spela fler rundor.


Scroll to Top