5de48c5f11842

Följa

Nikes nya neongröna drivers

Vapor Speed är Nikes mest förlåtande drivermodell 2015. Sedan kan vi konstatera att det här med skåror på allvar har tagit över utrustningsbranschen 2015. Häromdagen såg vi TaylorMade kasta in ytterligare skåror i klubbhuvudena på sina nya järn och vi har också fått se (designmässigt ganska återhållsamma) Titleist introducera en skåra, kanal, kalla det vad

Text: Svensk Golf • 2014-10-21

Bild 1132500

Volt. Så heter den neongröna färg som genomsyrar Nikes utrustningslinje för 2015 (dock, lustigt nog, med undantag för de nya puttermodellerna som kommer att offentliggöras längre fram).

Vi har ju redan sett Rory McIlroy elda iväg några drives med nya Vapor Pro-drivern, men det finns ytterligare två modeller i driver-uppställningen – Vapor Speed och Vapor Flex.

Samtliga tre modeller kommer att dyka upp i butik i slutet av januari 2015, men vi kan ju bjuda på lite info om dem för stunden.

Vapor Speed är den “största” av de tre modellerna sett till att den har en djupare profil från träffyta till kronans slut. Vapor Flex och Pro är mer “päronformade” klubbhuvuden, baserat på input från tourspelare.

Kvar är cavity-back-designen, vilket placerar tyngdpunkten lågt och långt fram i klubbhuvudet och enligt Nike ska Speed vara designad för att ge lägre spinntal i förhållande till utgångsvinkel än föregångaren Covert 2.0.

Bild 1132501
Vapor Speed är Nikes mest förlåtande drivermodell 2015.

Sedan kan vi konstatera att det här med skåror på allvar har tagit över utrustningsbranschen 2015. Häromdagen såg vi TaylorMade kasta in ytterligare skåror i klubbhuvudena på sina nya järn och vi har också fått se (designmässigt ganska återhållsamma) Titleist introducera en skåra, kanal, kalla det vad ni vill, i sin nya 915-driver. I Vapor-driverserien hittar vi också en urgröpt kanal i sulan och i sammanhanget bör nämnas att Nike använde sig av en variant av den här teknologin redan i sin VR Pro-driver 2011.

Bloggen ska vara ärlig och säga att pressmeddelandet som följde med Vapor Speed-drivern innehöll sin beskärda del med “techiga” mumbojumbo-formuleringar, smaka på den här exempelvis:

“We added FlyBeams to the Covert Cavity Back to drive frequency-tuned compliance into the Compression Channel”

Jag tror att vi avvaktar med djupanalysen av just det för tillfället och istället konstaterar att poängen med “kompressionskanalen” framförallt är att få upp trampolineffekten utanför träffytans mitt och därmed öka den genomsnittliga bollhastigheten.

Alla tre drivers fått ett nytt hosel-system (kallat FlexLoft 2) som fungerar precis som tidigare och erbjuder ett fyrgradigt loftspann samt tre olika val av facevinkel. Dock har konstruktionen gjorts drygt fem gram (cirka 30 %) lättare än tidigare, vilket frigjort vikt som kunnat omplaceras på vettigare ställen i huvudet.

Det som sannolikt kommer bli den största snackisen är Flex-driverns justerbara tub, eller FlightPod som den kallas. Det är en 15 gram tung tub som infogas i ett rör i sulan av klubbhuvudet. Tuben är tyngre i ena ändan vilket därmed möjliggör förflyttning av tyngdpunkten framåt och bakåt i huvudet. Enligt Nike ska det skilja ungefär en grad i utgångsvinkel och 300 varv per minut i spinn beroende på hur tuben infogas (genom att ha tunga ändan längre bak ökar spinntal, utgångsvinkel och även MOI-värdet).

Vapor Flex kommer att kosta 4 195 kronor och Vapor Speed landar på 2 995 kronor. Ännu finns inget officiellt pris på Vapor Pro.

Bild 1132502
Vapor Flex har en justerbar tub i klubbhuvudet som kan användas för att förändra tyngdpunktsplaceringen.


Text: Svensk Golf • 2014-10-21
FöljaDriversUtrustning
Scroll to Top