115 ungdomar tillbringade helgen på Bosön i Stockholm för att diskutera golf. Foto: Erik Schuss

Följa

Succehelg för ungdomsrådet

Årets ungdomsforum på Bosön i Stockholm var lyckat. Rekordstort antal ungdomar var med och helgen resulterade i fjorton reklamfilmer för golfen. - Vi vill marknadsföra världens grymmaste sport, säger Philip Arneryd.

Text: Gabriella Karlsson • 2010-03-22 Uppdaterad 2010-03-22

Ungdomsrådets motivation för arbetet de utför är att engagera och nå ut till golfdistrikten i Sverige.
– Vi måste göra det attraktivt för ungdomar att engagera sig i frågor inom golfen, säger Ungdomsrådets ordförande Philip Arneryd.

De har en klar vision över vad de vill göra med Ungdomsrådet – att golfen ska vara den bästa miljön för ungdomar och att inspirera och uppmuntra till ett ökat ungdomsinflytande inom golfrörelsen.  Den nystartade bloggen snobbsport.se har varit ett första steg.
– Den är definitivt nyckeln för nu kan vi ha ett forum som är gjort av ungdomar, för ungdomar. Vi vill använda snobbsport för att nå ut till alla unga golfare i Sverige och att bloggen ska vara allmänt känd bland golfare, ung som gammal, säger Philip Arneryd.

Inför forumet gick Ungdomsrådet ut med ett budskap om vad de hoppades att helgen kunde bidra med – ” Nu skapar vi verktygen för en modern rekrytering till klubben.”

Under helgen fick alla deltagare göra en reklamfilm där de skulle presentera golfen som världens grymmaste sport. Det hela resulterade i fjorton olika filmen där ungdomarna fick välja precis hur de skulle gå till väga, vilka filmen skulle rikta sig till och vad den skulle innehålla.

– Det var riktigt lärorikt att få se hur alla valde att göra sina filmer. Det här kommer vi i Ungdomsrådet att ta med oss, säger Arneryd.

 Det blev två vinnande bidrag som valdes under söndagen – ett blev juryns val och sedan fick deltagarna rösta på vilken film som de tyckte var bra. Det bidrag som juryn valde hade ett budskap som var att golf är en hälsosam drog. De drog paralleller med rökning. Den film som deltagarna sedan valde som sin favorit hade ett mer humoristiskt inslag där det blev en tävling mellan fotboll och golf – där golfen vann i utklassningsstil. Alla bidragen kommer Ungdomsrådet att publicera på snobbsport.se.
– Vi kommer att publicera två filmer om dagen och sista dagen kommer de två vinnande bidragen upp, säger Arneryd.

Något som Ungdomsrådet också fokuserar på i år är att ta golfen till nya ställen. Ett exempel på det var att de visade upp en film där två av bloggarna på snobbsport.se tog med sig golfbagen ut i skidbacken och spelade lite.
– Tanken är att ungdomarna ska åka ifrån forumet och känna sig inspirerade till att göra mer filmer där de tar golfen till nya ställen eller att de skapar andra filmer som vi kan lägga upp på snobbsport.se, säger Philip Arneryd.

Under årets Ungdomsforum fanns det fjorton videokameror som deltagarna kunde använda sig av. De här kamerorna kommer sedan att placeras ut i landet för att underlätta för ungdomarna att kunna skapa fler filmer och berätta vad som händer på just deras klubb, eller när de tar golfen till nya ställen.
– Vi vill marknadsföra golfen som världens grymmaste sport, säger Philip Arneryd som har varit engagerad inom Ungdomsrådet i fyra år och innan det varit deltagare på ytterligare två Ungdomsforum.


Text: Gabriella Karlsson • 2010-03-22
FöljaNyheter
Scroll to Top