5de40316e6106

Artiklar

Så roterar vi bort slicen

Med Niclas Björnssons antislice-övningar kommer du lära dig att arbeta bättre med kroppen för att på så vis bli kvitt slicen.

Text: Olof Åsgård • 2018-08-02

Barfotaövning: KÄNN RÖRELSEN!

Underskatta inte att träna golf barfota. Här (se stora bilden ovan) står Fabian och dels känner hur vikten fördelas under fötterna i olika delar av svingen, dels har vi placerat skorna och en siktpinne som hjälpmedel för att han ska kunna svinga inifrån och ut samt uppåt. I svingen ska trycket fördelas så här: 

START Lika vikt på båda fötterna. UPPVRIDNING Vikten kvar på båda fötterna, men lite mer tryck på insidan av bakre fotens häl. BOLLTRÄFF Mer tryck sätts på främre foten, flytta inte huvud och överkropp framåt. FINISH Trycket ska vara på utsidan av främre fotens häl.

Du kan aldrig ändra bara en sak i golf. Så fort du ändrar på något sker en kedjereaktion. Rätt svingspår kan exempelvis leda till fel bladposition i träffen.

Därför räcker det sällan att få höra vad du ska göra för att sluta slica. Det kan ibland förvärra problemet och göra att du fortsätter svinga utifrån och in eller med en ännu brantare, huggande, infallsvinkel mot bollen. 

Lösningen ligger i att lära kroppen hur den ska röra sig för att klubban ska hamna på rätt plan. De här övningarna gör Fabian Grau varje gång han tränar och hans resa mot att sluta slica är så gott som klar. 

Nu gäller det bara att få till kontinuitet så att han inte ­faller tillbaka i gamla mönster.

Så roterar vi bort slicen

Förstå svingspåret: STARTA SVINGEN RÄTT

Många drar klubban för mycket inåt vid start vilket, i motsats till vad de tror, leder till att de sedan får svårare att få tillbaka klubban i samma spår i nersvingen och istället svingar de mer utifrån. Du ska starta klubban rakt bakåt. Den här övningen skapar förståelse för hur starten av baksvingen sätter tonen. Sätt en siktpinne rakt bakom bollen och starta sedan svingen på utsidan. För sedan klubban innanför pinnen på väg ner mot bollen.

Så roterar vi bort slicen

Frisparksövning: SKRUVA DEN SOM BECKHAM!

Det här brukar vara en ögonöppnare för många. Du måste förstå att om du träffar på den svarta  sidan kommer du alltid starta bollen till vänster i bild. Har du ett öppet klubblad kommer bollen skruva sig tillbaka – slice. Har du ett stängt blad blir det en pull­hook. För att du ska kunna träffa mer mot insidan av bollen måste du flacka ut svingplanet genom att sätta tryck på främre foten, hålla huvudet kvar bakom bollen och rotera bort främre höften i nersvingen.

Så roterar vi bort slicen
Rotationsövning:
KASTA BOLL

För att lyckas med den här övningen måste du rotera bort främre höften tidigt, ha kvar huvudet bakom bollen vid kastet och du måste sätta tryck på främre foten. Den här övningen är ett bra sätt för dig att känna hur tidigt detta måste ske i svingen. Ta din järnsjua och luta dig med främre armen som på bilden. Klubban ska vara placerad på insidan av främre foten. Uppgiften är att svinga armen som i en golfsving och kasta bollen högt och rakt framåt. Tänk på höftrotationen, trycket och huvudpositionen.

 

Text: Olof Åsgård • 2018-08-02
ArtiklarGör om mig
Scroll to Top