5de4159f54062

Artiklar

GolfStar omorganiserar för bättre kundkontakt

GolfStar ska anlita Club Operators för att skaffa en bättre service på sina anläggningar.

Text: Jesper Johansson • 2018-03-26 Uppdaterad 2019-12-12

GolfStar, företaget som driver 14 golfklubbar i Stockholmsområdet, kommer att göra en förändring. Efter att företaget tagit över ansvaret av flera klubbar märkte man att kundkontakten försämrades och att det man ville förmedla till sina anställda var svårt att genomföra.

Därför kommer GolfStar nu att anlita Club Operators. Det innebär att en person har ansvar över en eller flera golfklubbars service.
– Då vi hade fyra anläggningar hade vi kontroll och kunde föra ut vårt budskap. De anställda vi hade var väldigt nära oss. Vid sjunde, åttonde anläggningen… Då gick det inte längre att hålla ihop teamet, säger Tony Trigell, GolfStars grundare, till svenskgolf.se/wp.
– Att alla i hela organisationen ska veta exakt samma saker är svårt. Det är nackdelen med en centralstyrd organisation. För att nå ut med vårt budskap hela vägen till mötet med kunden måste man utbilda och coacha alla anställda under året. Sedan stänger man över vintern och börjar om på nytt.

Rollen som Club Operator innebär att en person får ansvar för en eller ett par klubbars service med allt vad det innebär. En Club Operator avgör hur en restaurang ska skötas, vad som ska finnas i golfshopen och så vidare.
– Vi lägger ut själva servicefunktionen på anläggningen till Club Operators. De får betalt för att ta emot golfarna från oss och tjänar pengar på allt som händer där. De driver klubbhuset ihop med klubben, kan man säga. Det gör att vi blir mer lokala.

Ny bana blir en del av GolfStar


GolfStar expanderar utomlands

Eftersom GolfStars klubbar skiljer sig i både kvalitet och målgrupp finns det olika behov beroende på var du spelar. Tony Trigell menar att golfarna skiljer sig beroende på bana, och därmed också efterfrågan av vissa produkter.
– Om vi tar Bromma och Kungsängen som exempel. Kungsängens medlemmar har 8 lägre i handicap. På Bromma är det viktigare att det finns hamburgare och korv, medan restaurangen på Kungsängen borde ha trerättersmiddagar.
– Om en person som arbetar på en plats har koll på sin geografiska omgivning är vi övertygade om att servicen blir bättre. 

Två personer är redan anställda men börjar officiellt 1 april. Ändå menar Tony Trigell att klubbarna redan fått mer upmärksamhet.
– De nya har redan haft flera möten med åtminstone en av klubbarna. Så den har redan fått mer uppmärksamhet än de brukade få. Det här kommer bli jättebra, jag är irriterad på att vi inte kom på det här tidigare.

Hur har den här förändringen tagits emot av de som i dag är ansvariga för driften av era anläggningar?
– Utav våra elva platschefer samt ytterligare fyra medarbetare som har varit året runt anställda har 14 av dem valt att fortsätta sitt arbete inom GolfStar och tackat ja till ett säsongskontrakt.
– Så utåt sett gentemot våra kunder och gäster kommer det i stort sett se likadant ut. Samma ansikten kommer att möta dig i receptionen som tidigare.

Hur förändras rollen för nuvarande klubbchefer?
– Rollen som platschef inom GolfStar förändras på så sätt att den övergår från en året runt-anställning till en säsongsanställning. I övrigt är det samma typ av arbete som ska utföras. På de anläggningar där operatörer tar över driften är det upp till operatören att bemanna anläggningarna. Hittills har operatörerna tagit över personalstyrkan och erbjudit jobb till merparten av de som tidigare var anställda av GolfStar.

Hur påverkar det här de som redan är anställa på anläggningarna i dag?
– Golfbranschen genomgår ekonomiska svårigheter då det inte är en året-runt-verksamhet. På samma sätt som skidanläggningar bara bemannar sina skidbackar under vintern kan vi bara bemanna våra golfbanor under golfsäsongen.


Text: Jesper Johansson • 2018-03-26
ArtiklarGolfStarNyheterSvenska golfbanor
Scroll to Top