Commercial Bank Qatar Masters – Day Two

Artiklar

Så slår du riktigt långa drivar

European Tour-proffset Johan Carlsson vet hur man slår riktigt långt. Missa inte lektionen från Golfskolan.

Text: Svensk Golf • 2017-03-01

För två år sen bestämde jag mig för att förändra min teknik. Framförallt behövde jag förbättra min sving för att slå rakare från tee, men i slutändan när mina positioner i svingen blivit bättre så hittade jag nästan 15 meter mer längd och det är ju en trevlig bonus.
Jag är övertygad om att en del saker jag jobbade med att förbättra är nyttiga för dig med. Mycket av mitt fokus handlade om hur underkroppen och höfterna rör sig. Skälet är att om du inte roterar höfterna rätt i baksvingen så hindrar du axlarna från att rotera och förlorar mycket kraft.
Det är lätt att fokusera för mycket på vad händer, armar och axlar gör och glömma bort att underkroppen är precis lika viktig.
Jag ser faktiskt många killar ute på touren som skulle kunna slå 20 meter längre med bättre teknik och det gäller många amatörer också!

Så slår du riktigt långa drivar
VRID UPP HÖFTERNA!
Så här vill jag att mina höfter ska vara roterade på toppen av min baksving. Se också hur mycket längre än 90 grader jag kan rotera mina axlar i den här positionen. Jämför med hur jag står på bilden nedan. Där har jag inte roterat höfterna i närheten lika långt och då kan jag inte heller vrida upp axlarna ordentligt bakom bollen. Det är väldigt viktigt att förstå att utan en ordentlig rotation av underkroppen kommer du aldrig att kunna vrida upp axlarna och skapa mer kraft i din svingrörelse. Jag vill också att du jämför hur siktpinnen pekar i de två bilderna. Rätt rotation av höfterna innebär att siktpinnen pekar snett nedåt, mot marken. Den bakre höften har fått jobba mer uppåt, minst 60 procent av min vikt har förflyttats till den bakre foten och rotationen är större än om du försöker rotera höfterna helt horisontellt.
Så slår du riktigt långa drivar
DÅLIG UPPVRIDNING
När bakre höften inte pekar uppåt är rotationen inte tillräcklig, med dålig viktöverflyttning som följd.
Så slår du riktigt långa drivar
GLÖM INTE SEKVENSEN
När jag började jobba mer med tekniken var jag väldigt noggrann med att se till att höfterna var rätt positionerade. Men inledningsvis tappade jag faktiskt lite längd. Det berodde på att jag svingade upp och tänkte så mycket på tekniken, och sedan slog när allt var på plats. Men vad du vill åstadkomma är att få höfter och underkropp att börja röra sig mot målet, strax innan toppen av baksvingen nåtts med armar och axlar. En liten förskjutning i riktning mot målet och en hård rotation. Tänk att du ska snärta en handduk. Du väntar inte till handduken rört sig hela vägen upp innan handen går nedåt för att skapa snärten, utan allt sker i en sekvens där handen rör sig nedåt innan handduken hunnit hela vägen. Precis samma sak gäller med din golfsving!
Så slår du riktigt långa drivar
KÄNN SNÄRTEN
Överför känslan och kopiera sekvensen från att snärta en handduk till din sving.
Så slår du riktigt långa drivar
SÅ SLÅR DU UPP PÅ BOLLEN
För att få ut mest av bollflykten med drivern måste du slå upp på bollen. Jag har upptäckt att nyckeln är att hålla koll på var mitt rörelsecentrum befinner sig. Med rörelsecentrum menar jag punkten kring vilken jag roterar, min tyngdpunkt. Om mitt centrum befinner sig som på undre bilden går det inte att slå upp på bollen. I bollträffen vill du ha roterat höfterna och låtit dem förflytta sig lite i riktning mot målet, utan att samtidigt flytta hela ditt rörelsecentrum framför bollen. Låt din driver hänga rakt ner från solar plexus, och kolla av vid en spegel var du befinner dig vid träffen. Träna på känslan av att behålla kroppens centrum bakom bollen i träffen, som på den här bilden och du kommer vara på god väg att slå upp på bollen.
Så slår du riktigt långa drivar
KOLL PÅ RÖRELSECENTRUM
Se till att ditt rörelsecentrum inte är framför bollen vid träffögonblicket.

Text: Svensk Golf • 2017-03-01
ArtiklarDet långa speletGolfskolanJohan Carlsson
Scroll to Top