The Masters – Final Round

Artiklar

Nike slutar tillverka golfklubbor

Tiger Woods, Rory McIlroy, Michelle Wie och flera andra storspelare kommer behöva se sig om efter en ny klubbtillverkare. Nike berättade under onsdagskvällen att de kommer sluta tillverka golfklubbor.

Text: Jesper Johansson • 2016-08-04 Uppdaterad 2016-08-04

Under onsdag kväll meddelade Nike att sportföretaget ska sluta tillverka golfklubbor, bagar och bollar. Istället ska fokus ligga på skor och kläder.

I och med det kommer spelare som Tiger Woods, Rory McIlroy och Michelle Wie behöva hitta en ny tillverkare av klubbor och bollar.

– Tiger Woods och jag har haft flera konversationer om vad vi ska göra, och vi har en plan framöver, säger Mark Steinberg, Tiger Woods agent till Golf.com.

– Men Tiger Woods har under många år varit en ikon för Nike Golf och det kommer inte förändras på kort sikt, säger han.

I ett pressmeddelande skriver Nike att företaget kommer att fortsätta göra kläder och skor och representeras av världseliten. 

– Vi har bestämt oss för att bli världsledande när det kommer till skor och kläder. Det kommer vi att uppnå genom att investera i framtida material för atleter vilket kommer att ge en vinst till Nike Golf, säger Trevor Edwards.

Nike började sälja golfbollar 1999, och i maj år 2000 började Tiger Woods använda sig av bollen. En månad senare vann han US Open med 15 slags marginal på Pebble Beach.

– Det är förstås ett väldigt förvånande besked. Nike är ju inte ett varumärke som kliver in i ett nytt segment utan målsättningen att nå den absoluta toppen och det har varit vad de har kommunicerat i alla år sen de klev in i hårdvarubranschen med pompa och ståt 2002. Även om de på senare år ändrat sin försäljningsstrategi något har ju pengar fortsatt läggas på produktutveckling både på klubb- och bollsidan, säger Oskar Åsgård, utrustningsredaktör på Svensk Golf.

– Någonstans kan jag ändå förstå logiken bakom beslutet.  Sett till försäljningssiffror och marknadsandelar på klubb- och bollsidan har inte Nike Golf lyckats rubba de tyngsta spelarna i branschen trots att de haft Tiger som reklampelare sen 2000 och McIlroy sen 2013. Däremot är de starka på golfkläder och golfskor, segment där de är världsledande på sportsidan, och det är säkert mer lönsamt för dem att fokusera verksamheten kring det.

I USA sänktes priserna rejält på nuvarande Nike-klubbor, där exempelvis Vapor Fly-drivers justerades från 400 dollar till 150 dollar.

– Rimligen kommer det börjar blir rea på Nike-klubbor även i Sverige och det är ju inget fel på produkternas kvalitet så det kommer säkert finnas fyndlägen, säger Oskar Åsgård.


Text: Jesper Johansson • 2016-08-04
ArtiklarNikeUtrustning
Scroll to Top