Välkommen till prylnördarnas paradis

Välkommen till prylnördarnas paradis

Du kan gå mer än en mil utan att ha hunnit förbi samtliga utställare. Det har blivit dags för PGA Merchandise Show "

Sista veckan i januari arrangeras den jättelika golfmässan där 102 518 kvadratmeter mässgolf i Orange County Convention Center i Orlando, Florida, fylls med de allra senaste golfprodukterna.

Mässan är inte öppen för allmänheten utan riktar sig främst till PGA–instruktörer och återförsäljare i USA och övriga världen.

På listan över inbjudna gäster finns namn som Lee Trevino, Hal Sutton, Bubba Watson och Annika Sörenstam.

Golf Channel kommer att sända 25 timmar från mässan. 

Antalet besökare uppgår till över 40 000.

Antalet utställare är 1 000.

Lika många journalister från 25 länder bevakar evenemanget.

På listan över inbjudna gäster finns namn som Lee Trevino, Hal Sutton, Bubba Watson och Annika Sörenstam.

Svensk Golfs utrustningsredaktör, Oskar Åsgård, har besökt mässan tre år i rad.

Charmen med PGA Merchandise Show är att det finns plats för såväl de stora utrustningsjättarna som småföretagare med sina emellanåt ganska speciella produkter.

Vi bad Oskar Åsgård lista sina fem mest udda upplevelser under sina besök i Orlando.

JOHN DALYS PIZZA

"Det första som mötte min blick vid ett av besöken var en medelålders man med krulligt brunt hård, begynnande rondör, regnbågsfärgade schackrutiga shorts och en t–shirt med texten "John Daly Pizza". Bakom honom stod kollegorna och delade ut smakbitar av pizzan som bär den tvåfaldige majorsegrarens namn. Men Daly kan det där med pizza, den smakade fint!"

PANSARVAGNEN

"Callaways creative director Johnny Rodriguez rullade in en stridsvagn (!) i mässhallen 2014. Han hade hittat en privat ägare som var en stor Callaway-fan och lånade ut sin stridsvagn gratis. Det enda som bolaget behövde betala var frakten, som i och för sig kostade en hyfsad slant. Däremot var stridsvagnen ganska svår att få in och arrangörerna var oroliga över vikten. Golvet har en viktgräns på 48 897 kilo och vagnen vägde precis över 48 ton. Från början ville de, symboliskt, rikta den mot TaylorMades monter, men valde till slut att avstå från det..."

Callaways creative director - Johnny Rodriguez.

BAGFODRAL I FORM AV MJUKISDJUR

"Alla tre år har jag träffat på Peter Alexander Roberts Junior, en amerikan som arbetat som caddie i 25 år. Låt oss säga att han är en fascinerande personlighet. På ett par futtiga kvadratmeter marknadsför han sin produkt. Han tycker att golfarna måste ha roligt ute på banan och kom därför på idén att skapa bagfodral i form av mjukisdjur. Det började med hundar men nu kan du få vilket djur du vill. Frågan är hur brett man ler när det börjar regna..."

Se intervjun – en minut och sju sekunder in på klippet:

50 MILJONER DOLLAR – I HYRA

"Ett ganska absurt minne är från 2013 när TaylorMade med ett rekordår i ryggen, med 1,7 miljarder dollar i sålda produkter, hade hyrt en helt gigantisk egen avdelning på mässgolvet och skärmat av den så att det kändes som att gå in i en egen mässhall. Det ska visst ha kostat 50 (!) miljoner dollar för att hyra den ytan under mässdagarna. De lägger betydligt mindre på sin monter i år..."

360–GRADERS DRIVINGRANGEN

"Den stora demodagen är absurd – varje år. Den arrangeras på Orange County National Golf Center & Lodge enorma 360–graders drivingrange, där det är helt smetat med utställare. Där finns förstås alla relevanta varumärken – från de stora drakarna till små, nischade skafttillverkare och företag som säljer udda träningsprodukter."

Ett ställe för mig!
Ja
56
8
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Relaterade artiklar

  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Mer att läsa

    Idag
    Amatör orsakar golfhype i Kanada
    Igår
    Jimenez udda majorladdning