Ännu en amerikansk regelmiss

USA:s amatörlag diskade efter felaktig score

Ännu en amerikansk regelmiss
Stacy Lewis tyckte inte att straffet stod i proportion till brottet i det här fallet // Foto: Getty Images
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det var under torsdagens inledande rond av den stora amatörtävlingen Spirit International Amateur som det amerikanska laget diskades.

Duon med Emila Migliaccio och Kaitlynn Papp spelade med ett skotskt par och hade förvisso rätt totalscore i sin fyrboll-bästboll.

Men efter ronden upptäckte lagets kapten, LPGA-spelaren Stacy Lewis, att det skotska laget skrivit ner en tvåa på Migliaccio på tredje hålet när det i själva verket var Papp som gjort birdien.

Laget diskades enligt regel 23.2b som lyder: 

Din sidas bruttoscore för varje hål måste föras in på ett enda scorekort och i en handicaptävling måste varje partners handicap föras in på scorekortet.

För varje hål:

• Bruttoscoren för minst en partner måste föras in på ert scorekort.

• Det blir ingen plikt för att föra in mer än en partners score på scorekortet.

• Varje score på scorekortet måste vara tydligt individuellt identifierbar. Om detta inte görs blir din sida diskvalificerad.

Kaptenen Stacy Lewis tyckte att beslutet att diskvalificera laget var hårt.

– Vi ska vara förebilder och vi gjorde fel och blev diskvalificerade. Men i det här fallet känns straffet hårdare än brottet och väl hårt. 

Det amerikanska herrlaget drabbas inte av diskningen men i mixedtävlingen och damtävlingen blev man diskvalificerade.