Harold Varner III straffades – på grund av en domare

Harold Varner III hade en plan för att – inom reglerna – byta driver under öppningsronden i Players Championship. Men en vänlig gest från en domare slutade med två slags plikt.

Harold Varner III straffades – på grund av en domare
Harold Varner III fick två slags plikt under öppningsronden av Players Championship. //Foto: Getty images
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Under öppningsvarvet av Players Championship på TPC Sawgrass fick Harold Varner III två slags plikt. Detta efter att en domare som följde med bollen försökt hjälpa till. 

Till Golf Channel säger PGA Tours vice president för regler och tävling, Mark Russell, att Harold Varner III hade problem med sin driver under uppvärmningen. Klubban var så pass trasig att han egentligen inte ville använda den men eftersom tiden var knapp ville han istället att ett nytt driverhuvud skulle komma till honom senare under rundan. Detta hade varit tillåtet då han planerade att inleda rundan med endast 13 klubbor i bagen.

Allt gott än så länge. Men ett problem uppstod då amerikanen ville använda sitt vanliga skaft till sitt nya klubbhuvud.
Spelare får nämligen inte sätta ihop eller justera utrustning väl ute på banan.
Planen var därför att en annan person skulle sätta ihop drivern och att det skulle ske utanför själva banan, vilket är tillåtet enligt reglerna. På hål 11, hans andra för dagen, lämnade han därför drivern och driverns skaft på tee för att en i hans team skulle kunna ta den och skruva ihop den nya klubban utanför banan.

Men domaren som följde med i bollen visste inte om det här. Hon tog därför med drivern som hon trodde var glömd och gav den till Harold Varner III ute på banan.
– Spelaren och hans caddie visste om det här. Så när de tog emot huvudet och började skruva ihop drivern på banan bröt de mot regel 4. Anledningen till regeln är att spelare inte ska ändra sin utrustning beroende på vilket slag som väntar, sa Mark Russell till Golf Channel.

På grund av det här blev Varner III pliktad med två slag och istället för ett par på hål 11 blev det en dubbelbogey. Till Golf Channel säger Mark Russell att spelaren inte hade blivit pliktad om skaftet hade lämnats på tee och att en annan person hade skruvat ihop den eller om någon skruvat ihop klubban i ett omklädningsrum eller annan plats utanför själva golfbanan.
– Harold försökte inte göra något fel. Det var en situation då en domare trodde att hon gjorde något snällt, eller så. Men eftersom de visste om vad som hade hänt bröt de mot reglerna som är väldigt tydliga.

Harold Varner III signerade till slut ett scorekort med 74 slag. Det gör att han är delad 104 efter den första ronden på TPC Sawgrass.



  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!