5de3f0e0b5505

Tournytt

Allt om TaylorMades M5-driver

TaylorMade har utvecklat sin träffyta med Speed Injection, vilket ska se till att alla drivers har maximal trampolineffekt. Men det är bara en av flera nyheter i deras nya drivers.

Text: Jesper Johansson • 2019-01-03 Uppdaterad 2019-12-12

När TaylorMade lanserade sina M3- och M4-drivers var den stora nyheten deras nya träffyta. Med teknologi de kallar Twist Face ska träffar långt ut på träffytan lättare hitta in i mitten av fairway genom att loftet på träffytan skiftar längst upp på tån och längst ner på hälen. 

Den här teknologin finns kvar i helt nya M5- och M6-modellerna från TaylorMade. Men företaget har nu förbättrat träffytan än mer.

Trampolineffekt, eller COR som det också kallas, är hur mycket träffytan sviktar vid bollträffen. För ett antal år sedan sattes en gräns på det här för att bollen helt enkelt inte skulle flyga för långt. Därefter fick utrustningstillverkarna se till att sina klubbor med god marginal var på rätt sida gränsen. Det här gjorde man för att man med säkerhet skulle kunna sälja en klubba utan att den skulle riskera att vara otillåten.

TaylorMade har nu skapat en metod för att säkerställa att klubbhuvudets träffyta alltid är så nära den tillåtna gränsen som möjligt. De kallar det “Speed Injected” och vad det innebär är att alla klubbhuvud görs med för mycket trampolineffekt.
Därefter injicerar de ett material via två hål på träffytan för att på så sätt se till att drivern är tillåten för tävlingsspel oavsett nivå.

Varje klubba genomför testet och därför kan TaylorMade med säkerhet sälja drivers där alla är exakt lika snabba.

Med injiceringen av materialet långt ned på tån och hälen ska TaylorMades nya drivers också säkerställa att bollträffar utanför sweetspot, trots det, ska gå långt och med en tunnare träffyta överlag har sweetspot blivit större.

TaylorMade M5

Precis som tidigare drivers i TaylorMades M-serie är det drivern med den udda siffran som har mest teknologi. TaylorMade M5 har på sulan en Inverted T-Track, som gör att många olika viktinställningar kan göras för att alla spelare ska kunna hitta det som passar, totalt finns det 1 770 olika viktkombinationer att göra. 

Med nya kolfiberytor på den här generationen av drivers har vikten kunnat fördelas bättre, menar TaylorMade. På både sulan och kronan används kolfiber för att vikten bättre ska fördelas. Enligt TaylorMade har det här gjort att bollen får en bättre, mer penetrerande bollbana.

M5 Tour Driver

M5-drivern kommer att finnas i en mindre storlek. Istället för maximala 460 cc är den här drivern 435 cc för att maximera klubbhastigheten. Drivern använder sig av samma teknologi som 460-varianten men med ett mindre klubbhuvud kan den bättre spelaren lättare forma slagen och få mindre spinn. Utöver det ger det mindre klubbhuvudet en annan känsla vid adressering.

I butik: 15 februari (M5 Tour kommer till butik 1 mars).
Tillgängliga loft: 9°, 10,5°, 12° (M5 Tour 9°, 10,5°).
Tillgängliga skaft: Mitsubishi CK Tensei Orange 60 och HZRDUS Smoke 70 
Rekommenderat pris: 6 000 kronor.

Allt om TaylorMades M5-driver
Allt om TaylorMades M5-driver
Allt om TaylorMades M5-driver
Allt om TaylorMades M5-driver


Text: Jesper Johansson • 2019-01-03
TournyttDriversTaylorMadeUtrustning
Scroll to Top